| |
12. den - 8.5.2012 |
|
Tattouine -
Chenini - Douiret - Tattouine |
|
|
t = 4:11; av = 17,2km/h; d =
70km; slunečno |
|
|
|
|
Poslední
den na kole byl pohodový okruh, tentokráte bez průvodkyně,
potřebovala si od nás trochu odpočinout. Drželi jsme se
ve skupině, ačkoliv rozdíly v rychlosti jízdy na kole byly
mezi námi propastné. Vyšlápli jsme si kopec do městečka
Chenini. Hned první odbočka vedla k mešitě u sedmi spících,
Tato impozantní stavba s bílými stěnami je zajímavá díky výrazně
skloněnému minaretu. Kupodivu nás vpustili dovnitř a podali
výklad s legendou o tomto místě. Tak například
berberské hroby jsou strohé, jen z kamene, zato arabský hrob má navíc
tabulku se
jménem. Pokud je pohřben muž,
jsou na hrobu dva kameny, žena má na hrobu tři kameny a dítě
žádný. Chenini je pro turisty významnou atrakcí, srovnatelnou s naším
Karlštejnem. A tak není divu, že se nás snažil ulovit kdejaký průvodce.
Zbytek okruhu byl velmi hezký a zajímavý, projížděli
jsme palmovými oázami, obklopeni stolovými horami. S Ondrou jsme si v
olivovém háji snědli oběd, konzervu s tuňákem a ostatní
jeli napřed. Ovšem s Ondrou jsme pak pokračovali do
dalšího zříceného města Douiret. Některé domky byly
zrekonstruované a sloužili jako hotel. Zbytek zůstal napospas zkáze.
Opět se jednalo víceúrovňové město, které jsme prošli
do posledního detailu, i do míst, kde hrozilo nebezpečí, že se
zřítí strop. Za chvilku jsme vylezli na vrchol hory, kde se před námi rozevřela
náhorní planina. Cestou do Tattouine jsme se ještě zastavili v
ksaru Ouled Debbab, kde byli uskladnění náhradní laminátoví dinosauři.
V Tattouine jsme se sešli se zbytkem skupiny a vyrazili na večeři.
Večer jsme ještě sháněli papírové kartony na proklad
kol.
|
La
Mosquée des Sept Dormants (u sedmi spících) je nádherná stavba
s bílými stěnami, postavená v 8. Století v blízkosti města
Chennini. Její minaret je výrazně nakloněný, avšak správným
směrem k Mekce. Vedle mešity se nachází sedm hrobů, dlouhých
4 metry. K mešitě se pojí legenda, o které je zmínka i v koránu
jako o jeskynních mužích a vypráví se i daleko za hranicemi
Tuniska, třeba i v Jemenu. Skupina berberských mužů byla
pronásledována římským panovníkem Deciem (201-251) pro jejich
křesťanskou víru, a tak se ukryli v jeskyni. Vojáci je však
nemohli najít, a tak vchod do jeskyně zazdili. Později, v
dobách osídlování oblasti Muslimi, zde byla postavena mešita. Muži
spali dlouho, 309 lunárních let a rostli. Když se probudili, tím, že
jeskyně již byla malá a oni prorazili svými údy zeď, chtěli
si jít koupit chléb. Když vylezli ven, zjistili, že jsou velcí,
jejich peníze už dávno neplatí a svět se změnil. Jako
svoji víru přijali Islám, a prosili boha, aby je zbavil života.
Ten jim zřejmě vyhověl a proto je vedle mešity 7 velkých
hrobů. Ve skutečnosti však mužů bylo šest a sedmý spáč
byl pes. Mešita
(La mosquée) je muslimským svatostánkem. Věřící svolává Muezzin
z věže - Minaretu a to pětkrát denně. Nyní již
Muezzin využívá moderních technologií a pouští své písně z
CD. Před vstupem do mešity je třeba zout si boty a v lepším
případě je třeba si umýt nohy. Podlaha je pokrytá
koberci a výzdoba jinak žádná. Modlitbu vede učitel koránu Imám, který leze po nízkých schodech do výklenku, zvaného
mihráb.
Ten je vždy umístěn směrem k Mekce. V mešitě nesmí
chybět, vlajka se symboly Islámu.
Marabut
je hrobka světce, jde o malou kupolovitou a bílou stavbu, která
stojí většinou na nějakém kopci.
Douiret
je ruina staré berberské vesnice, vybudované po okraji vrcholu stolové
hory. Douiret sloužil jako opevněná obilná sýpka, neboli ksar.
Umístění oproti jiným ksarům chránilo proti nájezdům
protivníků. V roce 1850 zde žilo 3500 obyvatel. Obydlí jsou
velmi rozlehlá a jsou rozprostřená po celém masívu. Douiret byl
velmi významnou zastávkou karavan na obchodní stezce mezi městem
Gabéz a Libyí. O třicet let později bylo město osídleno
francouzskou armádou a původní obyvatelé město opouštěli.
Zkázu města pak dokonala příroda.
|
|
|
|
|
silnicí
do města Chenini
|
stolové
hory
|
stolové
hory
|
Martin
na svém speciálu
|
|
|
|
|
Martin
|
silnicí
do města Chenini
|
děti
u krámku
|
zrzek
|
|
|
|
|
chlapec
|
stoupák
do Chenini
|
mešita
u sedmi spících
|
Jarda
a Ondra
|
|
|
|
|
stolové
hory
|
stolové
hory
|
Martík
|
Martík
na kole
|
|
|
|
|
strop
v marabutu
|
u
hrobu světce
|
Přemek
v marabutu
|
Chenini
|
|
|
|
|
Marabut
|
Chenini
|
Marabut
|
mešita
u sedmi spících
|
|
|
|
|
vlajka
Islámu
|
Honza,
Iva a Jarda v mešitě
|
svíčky
v jeskyni
|
mihráb
|
|
|
|
|
nástroje
na mytí nohou
|
uvnitř
mešity
¨f
|
uvnitř
mešity
|
uvnitř
mešity
|
|
|
|
|
sedm
spících z nich jeden pes
|
mešita
u sedmi spících
|
berberský
hrob ženy
|
arabský
hrob muže
|
|
|
|
|
arabský
hrob ženy
|
mešita
u sedmi spících
|
mešita
u sedmi spících
|
mešita
u sedmi spících
|
|
|
|
|
mešita
u sedmi spících
|
Ondra
|
Chenini
|
dotěrný
chlapec - buzerant
|
|
|
|
|
buzerant
|
Chenini
|
Chenini
|
Chenini
|
|
|
|
|
Chenini
|
kozy
|
ministatek
v Chenini
|
velbloud
v Chenini
|
|
|
|
|
statek
v Chenini
|
Chenini
|
Chenini
|
scénická
část cesty
|
|
|
|
|
Jarda
a Ondra
|
Ondra
a Martin
|
Věra,
iva a Jarda
|
skupinka
|
|
|
|
|
políčko
s obilím
|
Martin
ukazatel
|
scénická
cesta
|
větrná
studna
|
|
|
|
|
oběd
pod olivami
|
pomeranč
v olivách
|
krajem
stolových hor
|
Douiret
|
|
|
|
|
mešita
v Douiret
|
mešita
v Douiret
|
mešita
v Douiret
|
mešita
v Douiret
|
|
|
|
|
Douiret
|
Douiret
|
Douiret
|
stolové
hory
|
|
|
|
|
Douiret
|
Douiret
|
Douiret
|
zbytky
města
|
|
|
|
|
zbytky
města
|
na
troskách
|
na
troskách
|
spadlé
město
|
|
|
|
|
Douiret
|
Douiret
|
nerost
|
Douiret
|
|
|
|
|
Douiret
|
marabut
na náhorní planině
|
náhorní
planina
|
nový
Douiret
|
|
|
|
|
Douiret
|
Douiret
|
dinosauři
|
na
dinosaurovi
|
|
|
|
|
Ksar
Ouled Debbab
|
Ksar
Ouled Debbab
|
šití
berberského stanu
|
šití
berberského stanu
|
|
|
|
|
Tattouine
|
špagety
s jehněčím
|
Boga
Cola
|
sbě
kartonů na kola
|
|
|
|