1 2 3 4 5

Ghoumrassen, Chenini
  Douiret, Tattouine
  Kairouan

9. den - 5.5.2012

Tarzan - Tamezret - Matmata
t=3:36; av=14; d=50; slunečno

Noc byla v pohodě a díky poloze na kraji stanu, jsem mohl jít hned z rána fotografovat. Sice nebylo co, ale východ slunce neomrzí. K snídani nám Tarzan nabídl klasiku datlovou marmeládu s chlebem a kávou. Ani jsme nestihli vyjet a mé přední kolo uteklo. Jarda mi pomohl s opravou, Katka s Ondrou čekali a drželi basu, ostatní se vydali na cestu. Záhy jsme je dojeli a sešli jsme se na první zastávce u kafé Jliji. Zrovna v těchto místech vede ropovod z Bormy (jih Tuniska) na sever země. Křižovatku střežili dva policisté, kteří si rádi vyzkoušeli Ondrovo kolo. Po chvilce konverzace jsme pokračovali směrem na Tamezret. Silnice se začala zdvihat a krajina byla zajímavější. V Tamezretu je vyhlídková věž s pohledem na město a možností osvěžit se ledovým nápojem a zmrzlinou. Z Tamezretu směřuje silnice prudce dolů a kousek pod kopcem se nachází muzeum troglodytních obydlí, jak jinak než spojené s hotelem. Vzhledem k pokročilému času jsme pokračovali do Matmaty a jen tak na skok jsme si odběhli podívat do troglodytů podél cesty. V Matmatě jsme bydleli v hotelu Marhala, který je vlastně troglodytním obydlím. Pokoje byly pěkné a hlavně stylové, až natolik, že k nám zavítala skupina ruských turistů a naše pokoje si fotografovali. K večeru jsme vyrazili do města, ale na přání Honzy jsme hledali geocache. Ta se měla nacházet poblíž obřího nápisu Matmata, ale nic jsme nenašli. Zbytek skupiny se vrátil do hotelu, já jsem musel na poštu pro peníze. Jenže byla sobota odpoledne, a pošta byla zavřená. Peníze jsem tedy nesehnal, ale zašel jsem do turistických informací, kde mi poradili, jak se dostat ke známému hotelu Sidi Driss. Tento hotel proslavil režisér George Lucas ve filmu hvězdné války. Kupodivu mne do hotelu vpustili bez bakšiše, a tak jsem si mohl v klidu prohlédnout rekvizity na stěnách. Zpět k našemu hotelu jsem šel přes další troglodyty, různě roztroušené ve svahu v Matmatě. Troglodytní obydlí se totiž většinou nacházejí mimo hlavní cesty. Večeři jsme měli v hotelu za super cenu 4TND, ale klasiku, polévka čorba a kus kus s kuřetem.

Matmata je malé berberské městečko v oblasti Gabés. Město je známé díky troglodytním obydlím, což jsou obří jámy v zemi, po jejichž vnitřním obvodu jsou vykopané jeskyně.  Tato obydlí stavěli lidé z několika důvodů. Jednak je chránila proti nepřátelům, v terénu byla snadno přehlédnutelná, občas také do jámy spadlo zvíře, což bylo velmi příjemné zpestření jídelníčku. Druhým důvodem byla stálá teplota těchto příbytků. Původní obyvatelé bydlí v těchto domech jen výjimečně, jinak troglodyty slouží spíše jako hotely. V jednom z hotelů - Sidi Dris, točil režisér George Lucas film Hvězdné války. Rekvizity z filmu neodmyslitelně patří k hotelu a je možné si je prohlédnout.

spáči ve stanu

před nápisem

na nápisu

Honza a Iva

Renault Symbol (u nás Thalia)