| |
1. den - 27.4.2012 |
|
Přílet
na letiště Tunis Carthage, pěšky prohlídka Sousse |
|
|
|
|
|
|
|
Odlétali
jsme z Ruzyně trochu později, než bylo v plánu, ale to by
ani tolik nevadilo, jako to, že jsme přistávali na jiném letišti,
a to v hlavním městě Tunisu. Letěli jsme na křídlech
společnosti Tunis Air a strojem Bombardier CRJ-900. Letadlo vyrobené
v roce 2006 pojme do svých útrob až 90 cestujících. Záchodky
zapáchaly jako ve vlaku, ke svačince jsme dostali dva rohlíky,
jeden se
sýrem a druhý s kouskem kuřete. Obsluha byla vcelku příjemná. Seděl
jsem u nouzového východu s dostatkem prostoru pro nohy, avšak s námrazou
kolem těchto dveří. Vedle mne seděla naše
průvodkyně Katka, která se kromě cestování zabývá
výrobou šperků. Asi po dvou a půl hodinách letu jsme začali
klesat a přistáli jsme na mezinárodním letišti Tunis Carthage.
Zavazadla nám rentgeny kontrolovaly i při opouštění letiště.
Pokud se jede do Tuniska ve skupině a s cestovní kanceláří,
je vstup do země bezvízový. Tuniský dinár není konvertibilní
měnou, ale lze jej bez problémů směnit na letišti.
Kurzy jsou víceméně stejné, ale je dobré schovat doklad o
transakci pro případ zpětné směny peněz. Ani se
nestihnete rozhlédnout a hned se někdo ujme vašeho zavazadla a
dopraví je do taxíků, samozřejmě očekává bakšiš.
Zatím nás bylo sedm, a jako zázrakem jsme narvali všechna kola spolu
s námi do jednoho mikrobusu. Do města Sousse, kde jsme
měli rezervovaný hotel, to trvá dvě hodiny. Sever Tuniska je
poměrně kopcovitý a zelený, možná může být
zajímavý pro pěší turistiku. Louage, jak se těmto
mikrobusům říká nás zavezla až do samého centra města
Sousse. Bydleli jsme v hotelu de Paris, který se nachází přímo
u hradeb starého města. V hotelu jsme se sešli s posledním
účastníkem tohoto zájezdu, Ondrou. Přiletěl z Německa,
kde žije od roku 1986 a byl vtipným a výřečným společníkem
na naší cestě. Právě svoji výřečnost si asi
přinesl ze svého povolání zubaře, kdy pacient na
křesle nemůže promluvit a bránit se svému lékaři. Večeři jsme si dali v restauraci
vedle hotelu a zahájili jsme ji národním tuniským jídlem –
couscousem. Krom toho pro nás připravili i ochutnávku další
tuniských specialit, jako je harissa (pálivá pasta z paprik), cammounia (omáčka
s vnitřnostmi), salát mechouia (grilovaná rajčata a pakriky
v oleji) nebo brik (taštička s vaječnou omeletou). Po
večeři jsem si ještě prošel opuštěné uličky
medíny, což navazovalo strašidelný dojem. Město Sousse by mohlo
být i městem koček, které jsou na každém kroku s vámi, zejména
nahlížejí do popelnic pro kus jídla.
|
Sousse
ležící na pobřeží Středozemního moře je třetím
největším městem Tuniska a také správním střediskem
oblasti zvané Sahel. Historická medína zde kontrastuje s moderním městem,
které má typický středozemní půvab, Sousse je tak právem
považováno za perlu Tuniska. Dějiny města sahají do 9.
století před Kristem, kdy bylo založeno Féničany a po určitou
dobu pak sloužilo jako námořní základna Hannibala. V období
punských válek patřilo společně s Kartágem k nejvýznamnějším
fénickým městům. V současnosti je již Sousse oblíbeným
rekreačním letoviskem, které je obklopeno olivovými háji o
rozloze 250 tisíc hektarů. Dominantou města je Velká
mešita z 9. století a opevněný klášter „ribát“. Tyto dvě
stavby společně s hradbami medíny tvořily součást
městského obranného systému, což se projevuje i na
architektonickém pojetí. Samotná mešita nestojí přímo v
centru medíny, jak tomu bývá zvykem, ale spíše na jejím okraji. Svým
vzhledem připomíná více pevnost než mešitu. Byla postavena v
roce 851, tedy ve zlaté éře Aghlabovců. Její rozlehlé nádvoří
je jedinou částí, která je přístupná turistům. Je
lemováno sloupořadím, nad kterým si můžete všimnout
vytesaných slov z koránu. Po schodišti se můžete dostat také k
osmiúhelníkovým slunečním hodinám. O dvě stě let
později byl k mešitě dostavěn i minaret. Předtím bývali
věřící k modlitbě svoláváni z věže sousedního
„ribátu“, který se řadí k nejslavnějším a
nejzachovalejším klášterním pevnostem v Tunisku. Výstavba
ribátu byla zahájena v roce 787 po Kristu a dokončena roku 821.
Poté byla na jeho jihozápadním cípu zřízena 27 metrů
vysoká pozorovatelna zvaná „Nador“. V době vzniku ribátu
bylo město neustále ohrožováno nájezdy křesťanů
z Itálie, věž tak zároveň sloužila i jako maják pro předávání
zpráv. Svůj
vojenský význam nakonec úplně ztratil v době, kdy byla v
jihozápadní části medíny postavena „kasba“. V roce 1722 byl
polorozpadlý ribát zrekonstruován a upraven na koránskou školu. Hradby,
které nyní obepínají medínu, pocházejí z 9. století a jsou náhradou
původních byzantských hradeb. Tento kamenný prstenec město
obklopuje dodnes, přerušen je pouze u náměstí Place des
Martyrs, které bylo zasaženo bombardováním. Původně se zde
vypínalo devět bran, z nichž se do dnešních dní podařilo
dochovat jen čtyři: Bab el-Gharbi, Bab el-Finga, Bab el-Jerid
a Bab el-Khalbi. Za jižní částí hradeb medíny se rozkládá
„kasba“ - pevnost z roku 1100, která byla na přelomu 16. a 17.
století upravena a zesílena. Nyní poskytuje prostory pro Archeologické
muzeum vystavující mozaiky z římské a byzantské éry. Kromě
toho pečuje také o rozmanité artefakty nalezené v okolí Velké
mešity a přístavu. V okolí nevelkého nádvoří je možné
si prohlédnout několik pěkných mozaik s geometrickými
vzory, zvířecími a mytologickými výjevy a křesťanskými
symboly. Na severním nádvoří je možné si všimnout několika
křesťanských epitafů pocházejících z katakomb ležících
asi 2 km od centra Sousse. Na nádvoří kasby je umístěna
expozice soch, sarkofágů, sloupů a hlavic. Zajímavou
stavbou je Khalaout el-Koubba pocházející z 11. nebo 12. století.
Smysl této budovy, kterou zastřešuje kupole ozdobená klikatkovým
vlysem, zůstává dodnes záhadou. Pravděpodobně se
jednalo o jakýsi druh hrobky nebo o shromaždiště. Ve 14. století
sloužila budova jako hostinec a později jako kavárna. V roce 1980
se podrobila renovaci a stalo se z ní Muzeum lidových umění a
tradic, které je zasvěceno historii medíny.Nedaleko
Sousse lze navštívit také velice dobře dochované katakomby ze
4. až 5. století. Jsou dlouhé 5,5 km a nachází se v nich 15 000
hrobů a 240 pohřebišť. Labyrint křesťanských
katakomb byl na okraji města objeven v roce 1888 a v současnosti
je veřejnosti přístupný jen malý zlomek z celkové délky
chodeb. Nejnavštěvovanější jsou katakomby Dobrého pastýře,
jež vznikly na sklonku 3. století. Jejich délka činí 3
kilometry a uchovávají na 6000 křesťanských hrobů –
návštěvníci si však prohlédnou jen 100 metrů dlouhý úsek.
|
|
|
|
|
Meeting
point - letiště Praha
|
Katka,
Věra a Přemek
|
letadlo
ČSA v retro-barvách
|
Bombardier
CRJ-900 (Tunisair)
|
|
|
|
|
hledání
sedadel
|
pojme
až 90 cestujících
|
Martin
v letadle
|
zákaz
kouření nahrazen jiným zákazem
|
|
|
|
|
Alpy
poblíž Insbrucku
|
Afrika
|
Cockpit
- Bombardier CRJ-900
|
Letiště
v Tunisu
|
|
|
|
|
Yellow
taxi
|
přesun
kol k louage
|
nakládání
kol
|
nakládání
kol
|
|
|
|
|
plný
kufr - drží to silou vůle
|
rozloučení
s letištěm
|
zajímavá
reklama
|
zajímavá
továrna
|
|
|
|
|
továrna
|
Přemek
kontroluje kola
|
uvnitř
louage
|
sever
Tuniska je zelený a kopcovitý
|
|
|
|
|
Sousse
- vykládka kol
|
Sousse
- vykládka kol
|
Hotel
de Paris
|
Velká
mešita v Sousse
|
|
|
|
|
Sousse
|
Sousse
|
trhy
a trhy
|
děti
v uličce
|
|
|
|
|
Medína
|
pečivo
|
ručník
|
trhy
|
|
|
|
|
Honza
navazuje komunikaci
|
maják
|
kočka
a nepořádek
|
přístav v Sousse
|
|
|
|
|
rybářská
loď
|
Fotolovec
|
replika
staré bárky
|
další
loďky
|
|
|
|
|
repliky
lodí
|
další
replika
|
žena
u kýlu
|
Amen
bank
|
|
|
|
|
hradby
v Sousse
|
Honza
montuje kolo
|
Honza
montuje kolo
|
zátiší
s anténami
|
|
|
|
|
prádelní
zátiší
|
Cous
Cous royale
|
na večeři
před hotelem
|
na večeři
před hotelem
|
|
|
|
|
Jarda
a Cous Cous
|
Katka
a Cous Cous
|
velká
mešita
v Sousse
|
opuštěná
medína
|
|
|
|
|
uličky
v Sousse
|
uličky
v Sousse
|
uličky
v Sousse
|
maják
v Sousse
|
|
|
|
|
Ribát
|
hotel
Paris
|
|
|
|
|
|