Čekal
nás den bez kola, nikam jsme nepokračovali, nikam se nemuselo jet.
Využili jsme možností, které město Douz nabízelo. Každý
čtvrtek se v Douz koná zvířecí trh. Shodou okolností jsme
tuto událost nepropásli. K mání byly ovce, kozy, velbloudi, ale i
slepice a kohouti. Smlouvalo se, znalecky se prohlížela dutina ústní
u větších zvířat. Nejdražší položkou bývá velbloud a
většinou jej lidé kupují na maso. Pak jsme zavítali do muzea Sahary.
I když expozice nebyla nijak rozsáhlá (jedno patro o rozloze tří
pokojového bytu), tak výklad byl velice zajímavý. Kolem solného
jezera Chott El Jerid žilo a vlastně žije několik kmenů.
Některé kmeny mají dodnes mezi sebou nevraživost, a tak se
jejich mladí lidé nemohli navzájem brát. I když dnes již toto
zcela neplatí, přesto z té doby se některé věci přenesly
do současnosti. Ukázkou je třeba značení velbloudů,
podle kterého lze jednoznačně určit, kterému kmenu
(rodu), patří. Nejenom to, starší ženy mají rovněž tetování
na obličeji a opět znalec rozezná z kterého je kmene. V jedné
vitrínce byla ukázka rostlin, které rostou na sahaře. Jednou z
nich lze zaléčit uštknutí škorpiónem, ovšem bylinu je třeba
aplikovat do 15 minut! Rovněž nám ukázali rostliny, které žere
velbloud. Velbloudům patřila samostatná část, kde bylo
názorně ukázáno, jak se na velblouda nakládá zboží, jak se zapřáhne,
aby zoral políčko, a nebo jak se na něm jezdí závody.
Velbloudí samice žijí pohromadě a stará se o ně jeden
velbloud. Samice je březí 12 měsíců a mívá jen jedno
mládě. Samci se používají pro přepravu lidí a zavazadel a
nebo na maso. Samice je vzácná a chová se pro mláďata. Samci
jsou v říji jen v určitém období v roce a záměrně
se jim nasazují náhubky, aby se vzájemně nepokousali. Během
říje samec hodně sliní, až mu jdou od tlamy bubliny.
Velbloud prý uveze až 500kg a náklad se ukládá většinou za
hrb. Hrb je totiž velmi citlivý. Pokud se na velbloudech jezdí závody,
tak jezdec sedí naopak před hrbem. V Africe žijí jen jednohrbý
velbloudi - dromedáři. Podle barvy srsti se velbloudi rozlišují
pro své poslání a použití. Bílý velbloud je šampión, je rychlý a vyhrává
závody, zatímco hnědý velbloud je přátelský a vhodný pro
převoz lidí. Uprostřed muzea je postavený berberský stan.
Stan sloužil jako dům pro jednu berberskou rodinu. Je zpravidla
rozdělený na dvě části, jedna je pro muže a druhá pro
ženu a děti. Syn žije se svojí matkou do svých patnácti let,
pak si musí postavit svůj vlastní stan. Dcera opouští rodinné
hnízdo, až když se provdá. Pokud si muž pozve návštěvu, žena
nesmí být vidět, ani slyšet, tzn. že obě poloviny stanu
musí být od sebe dokonale oddělené. Stan je vyroben ve své podstatě
z koberce, který je utkán z kozí vlny. Stan je nepromokavý, a je třeba jej obnovovat každé tři roky.
Podle množství pruhů lze určit, kolik žije ve stanu osob, s
dalším přírůstkem se na stan přidává pruh. O plášť
stanu se stará žena, která mimo jiné i vaří a mele cous cous. Muž
chodí na lov a pase hospodářská zvířata. Stan málokdy stál
na jednom místě delší dobu, vše se odvíjelo od možností,
které dané místo nabízelo. Zajímavou součástí stanu, ale i
berberského života je velká dřevěná
mísa, která se používala nejen ke konzumaci pokrmů, ale také jako
dorozumívací prostředek mezi mužem a ženou. Když žena klepla
do misky, signalizovala muži, že má připravené jídlo, když muž
dvakrát klepl do misky, oznámil ženě, že jídlo již snědl,
a že si žádá čaj. Pokud muž toužil
po společné noci, zaklepal na misku a odešel ven ze stanu, žena
mezitím přešla do jeho příbytku. V jedné vitrínce bylo
vystaveno lano, kterým Berbeři svazovali děti, a to proto, aby
robátko posilovalo od
útlého věku. Po návštěvě muzea jsme zvolna vyrazili
na velbloudy. Na stadión, odkud startují výpravy je to z města
poměrně daleko, určitě tři kilometry. Cesta však
vedla palmovým hájem, který nás chránil od slunce. Stadión skutečně
připomíná bránu do Sahary. Čekali tam na nás velbloudi se
svými průvodci. Velbloud parkuje na své hrudní kosti, a protože
má dlouhé nohy, je jeho zvednutí komplikované a je třeba se
pevně držet. Naše karavana mířila na jih a trasa měřila
kolem osmi kilometrů. Nebylo to však nic příjemného a dvě
hodiny na velbloudovi jsou až moc. Po chvíli jsem musel uklidit
fotoaparát, protože foukal silný vítr a vířil velmi jemný
saharský písek. Nejprve byla sahara pokrytá keříky, ale procházeli
jsme i úseky, které byly jenom písečné. Na konci cesty nás
čekal welcome drink v podobě mátového čaje a večeře
s tradičním pokrmem cous cousem, no a spali jsme v berberském
stanu, všichni pohromadě.
Le
Grand Sud čili Velký jih, je oblast, kde vyprahlá krajina
postupně přechází v nekonečné plochy Sahary. Osídlení
směrem do pouště pochopitelně řídne, přitom
se však obecně dá říci, že čím dále do vnitrozemí,
tím jsou lidé upřímnější a srdečnější. Ovšem
není poušť jako poušť, a ta zdejší patří k
nejrozmanitějším na světě. Přitom zaujímá poměrně
malé území, a tak během několika hodin jízdy džípem se může
krajina změnit od kamenitých hor přes písečné duny až
k moři. A jízda noční Saharou na velbloudovi, daleko od měst
a lidských obydlí, kdy jsou na obloze vidět miliony hvězd,
je nezapomenutelným zážitkem. Právě na jihu dosud žijí
Berberové, děti pouště a původní obyvatelé země.
Ze severu byli postupně vytlačeni Araby, jež se zde usadili v
7. století a dnes tvoří většinu obyvatelstva. I když v běhu
času obě skupiny vzájemně asimilovali a v současnosti
mezi nimi neexistuje žádná jednoznačná hranice, zůstali
Berberové hrdým a nezkroceným národem. Vždy v minulosti tvořili
významnou sílu, se kterou bylo třeba počítat. Kartaginci,
Římané, Arabové i Francouzi, ti všichni sice disponovali značnými
armádami a podmanili si velkou část Tuniska, ale vždy se snažili
vycházet s Berbery v dobrém. Ti totiž mohli ze svých obydlí ukrytých
v poušti kdykoliv zaútočit a posunout tak onen pověstný jazýček
na váhách vojenských sil. Dnes už se ovšem jejich oddíly nevynořují
z moře písku, aby přepadaly karavany a opět mizely tam,
kam se je nikdo neodvážil pronásledovat. I jejich způsob života
se změnil, z kočovného k mnohem usedlejšímu. Berberská
krev však v žilách zdejších lidí stále koluje a mnoho z nich se
snaží zachovat či obnovit kmenové tradice, ať už z důvodů
sebeuvědomění či prostě proto, že to turisty zajímá.
Berberové sice přijali muslimskou víru, ale u některých
kmenů stále existují stopy původních animistických náboženství
a šamanismu. Rovněž jejich společenská hierarchie se liší
od arabské - v jejich kultuře například zaujímají významné
postavení ženy, jež navíc nemusejí být v obličeji zahaleny.
Berberské vesnice, tzv. "ksúry", sloužily v minulosti kočovníkům
zejména jako sezónní úkryt před nepříznivým počasím
a rovněž jako základna pro loupeživé výpady. Sestávají z domů,
jež jsou většinou vykutány pod zemí, a to ze 2 hlavních důvodů
- jednak ksúry jsou z dálky nenápadné a splývají s pouští, což
znesnadňovalo jejich odhalení ze strany nepřátel, a také
toto uspořádání zaručuje příznivou teplotu uvnitř.
Tam kde to charakter terénu neumožňoval, tedy hlavně na příliš
tvrdém podloží, byly vesnice vystavěny z písčité hlíny.
Podobných staveb jsou v Tunisku i dnes tisíce, místy je jimi země
provrtána jako úl. Po boomu domů evropského typu, který proběhl
před pár desítkami let, se dnes mnoho berberských rodin vrací
do původních osad, jež jsou pro africké pouštní poměry přece
jen lépe přizpůsobeny. Zdá se tedy, že zůstanou zachovány
i do budoucna. Stejně jako Berberové, kteří i přes veškerý
pokrok stále udržují staré zvyky a střeží své pouštní království.
|