|
Ráno bylo těžké, necítil
jsem se vůbec ve své kůži. S ohledem na prázdný žaludek a
pravděpodobnou virózu, jsem se musel šetřit a tak z bohaté snídaně jsem si nabídl jen chléb a strouhanou mrkev. Cesta z Aradu
byla po státní silnici a po osmi kilometrech jsme odbočili a pokračovali
zpět na území WBJ. Tento úsek cesty byl velmi nepříjemný, bylo
horko a silnice neustále stoupala až k hranicím (převýšení
cca 300m). Vzhledem k bezpečnostní situaci v zemi jsme jeli
všichni pohromadě, a tak na mě celá skupina musela čekat. Jurovi se
pokazilo řazení na přesmykači a bylo znát, že i ostatní toho mají
dost. Za hranicemi se silnička jen vlnila a dojezd do Hebronu nebyl tak strašný.
Čtvrti Hebronu byli zajímavé, tu čtvrť vápencová, kde zpracovávali
vápenec, tu čtvrť automechaniků, apod. Hebron se nachází na území
WBJ, které je rozdělené na dvě zóny – Palestinskou a Izraelskou.
Stalo se tak kvůli konfliktům z minulosti, kdy arabské
teroristické skupiny útočili na izraelské děti. Mezi částmi města
se nachází bezpečnostní brány a vše bedlivě střeží izraelská
armáda. Vojáci měli zvláštní samopaly, byly mohutné a zhotovené z plastické
hmoty. Bezpečnostní rámy jsou úzké, nelze jimi protáhnout kolo s brašnami.
Měli jsme však štěstí na lidi, že nás pustili bočními vrátky.
Cestou k hotelu, jsme dvakrát přejížděli židovskou čtvrť.
Hotel byl poblíž hlavní třídy v arabské části města.
Ondra, průvodce nás vedl podle navigace GPS a velmi dobře. Hotel byl průměrný,
ale na palestinské poměry luxusní. Kola jsme nechali zaparkovaná v tanečním
sále a hned jsme vyrazili do města. Vypravili jsme se k mešitě,
která stojí nad Abrahámovou jeskyní. Vlastně jde o jeden komplex
(Mauzoleum Patriarchů), z jehož jedné strany je vchod do mešity
a z druhé do synagogy. Poprvé jsem navštívil mešitu.
Podlaha byla pokrytá koberci, museli jsme chodit bosky. Uvnitř se nachází
několik hrobek, ve kterých leží Abrahámovi děti a pak i hrobka
jemu vlastní. Dále lze nahlédnout do jeskyně, kde je pohřbená jeho
žena Sára. Vstup do mešity hlídali izraelští vojáci, ale mnohem
pečlivěji byl střežen vchod do synagogy. V synagoze jsme se
setkali s ortodoxními Židy, jak se učí a vzdělávají. Modlitebny byly
rozdělené na mužskou a ženskou část. Hebron má své kouzlo, zvláště
pak na hlavní turistické třídě, která je barevná a plná různého
zboží a neodbytných prodavačů. Měl jsem chuť na dobrou večeři,
ale podniky mi tu nepřišly zrovna nejčistší. Marně jsem hledal MC Donalda a nakonec
jsem byl smířen s pofidérním shwarmah v zapadlém fast foodu. |
|
|
___________________________________________________________________________________________________________________________ Hebron je město v oblasti Západního břehu Jordánu pod
palestinskou správou. Nachází se ve starověké oblasti Judsko (930
m. n. m.). V současnosti zde žije asi 120 000 palestinských Arabů a
600 - 800 židovských osadníků. V předměstí Kirjat Arba žije dalších
7 000 Izraelců. Pro Židy je toto město druhým nejsvatějším na světě
(po Jeruzalémě) a má také velký význam i pro muslimy a křesťany
(jako město Abrahama, otce všech věřících). V
biblických dobách zde sídlili Chetejci, mezi nimiž žil praotec
Abraham. Zde v místě zvaném Kirjat Arba (Město čtyř)koupil
jeskyni, kde pochoval svou manželku Sáru. Za času krále Davida byl
Hebron hlavním městem izraelského království po dobu 7 let (až do
Davidova dobytí Jeruzaléma). Po zániku Judského království a babylónském
zajetí byl Hebron pod vládou Idumejců. Idumejský vládce Herodes
nechal nad jeskyní patriarchů postavit mauzoleum, které existuje
dodnes. Poté přešlo město pod panství římské a později byzantské
říše. Roku 638 byl Hebron dobyt Araby. Jeskyně patriarchů v
byzantských časech kostel, bylo změněno na mešitu. Roku 1099 Hebron
dobyli křižáci a svatyně se stala opět kostelem a na krátký čas
od roku 1168 i katedrálou biskupství hebronského. Od roku 1187 patřilo
město opět muslimům. V roce 1267 byl vstup do svatyně zakázán Židům
i křesťanům pod trestem smrti. Tento zákaz zde platil 700 let. Od
roku 1517 bylo město součástí Osmanské říše, od roku 1917 pod
britskou okupací a mandátní správou. Roku 1929 zavraždili hebronští
Arabové během Hebronského pogromu 67 Židů a dalších 60 zranili.
Zbylí židovští obyvatelé poté opustili město. V roce 1931 se Židé
na krátkou dobu vrátili, ale britská správa se rozhodla vystěhovat
je, „aby předešla dalším masakrům“. Během první
arabsko-izraelské války byl Hebron obsazen Arabskou legií a v letech
1948 - 1967 se stal součástí Jordánska. Od šestidenní války v červnu
1967 je město pod izraelskou kontrolou a byla opět obnovena židovská
komunita ve městě. Teprve v roce 1967 byl také zrušen zákaz vstupu
do svatyně pro Židy a křesťany. V současnosti město patří do
oblasti palestinské autonomní správy. V únoru 1994 radikální
izraelský rabín Baruch Goldstein střelbou usmrtil ve svatyni 29 přítomných
muslimů a 125 jich zranil.
Palestina je předmětem dlouholetého izraelsko-palestinského sporu.
Britský mandát Palestina, svěřený Společností národů Spojenému
království, v minulosti zahrnoval území dnes známé jako Jordánsko,
Izrael, Západní břeh Jordánu, Pásmo Gazy a Jeruzalém, a to až do
roku 1921, kdy Spojené království ustanovili nad územím východně
od řeky Jordán Jordánské království. V 12. století př. Kr. na území
Palestiny sídlily především izraelské kmeny. Střídavě se území
dostávalo do vlivu velkých mocností Asýrie, Babylónie, Makedonie a
Egypta. Nakonec se země po krátkém období samostatného židovského
státu pod vládou Makabejců dostala do moci Říma. Palestina pod
vlivem islámu. Po rozpadu Římské říše se Palestina patřila různým
říší, až v roce 636 vstoupili do Jeruzaléma muslimové a
palestinské území se dostalo pod vliv islámu. Během 11. a 12.
století sem vedlo několik křížových výprav, křesťané dobyli
Jeruzalém a vyhlásili zde Jeruzalémské království, z této doby
také pocházejí všechny izraelské historické hrady stavěné v
evropském stylu. V 16. století Palestina připadla Osmanské říši a
jako její součást setrvala až do jejího pádu na konci 1. světové
války. Později za příslibu návratu do vlasti začali stěhovat židé
z celé Evropy. Od 30. let minulého století začaly sílit požadavky
Židů na vlastní stát, a kolem poloviny 40. let probíhaly série
teroristických útoků proti britské správě. Po jednání z
14.–18. května 1948 byl vyhlášen rozhodnutím Rady OSN stát Izrael
a měl být vyhlášen i palestinský stát, jenže na arabské části
palestinského území se nezformovala jasná politická reprezentace.
Hned poté, co Izrael vyhlásil nezávislost, na něj zaútočily okolní
arabské státy (Libanon, Sýrie, Egypt, Jemen a Saudská Arábie). Současné
hranice mezi Izraelem a Palestinou, tzn. Západní břeh Jordánu a pásmo
Gazy, jsou na linii příměří (tzv. zelená linie) z roku 1949. Nezávislá
Palestina je formálně od roku 1989, kdy se území Předjordánska
formálně zřeklo Jordánsko. Na začátku 90. let zde probíhal mírový
proces, při kterém byla pod vedením Izraele a Jásira Arafata vytvářena
palestinská státní správa, ale protože včas nevznikla palestinská
policie, nikdo nezabránil útokům z roku 1999 proti Izraelcům.
Izraelská armáda poté obsadila významná města a mírový proces
fakticky skončil. Po smrti Jásira Arafata v roce 2004 byl zvolen
prezidentem palestinské samosprávy Mahmúd Abbás, který usiluje o
obnovení mírového procesu, přesto však není schopen omezit vliv
teroristických organizací, jako např. Hamas nebo Fatah. Palestina
dnes označuje Západní břeh Jordánu a Pásmo Gazy o rozloze asi
6600 km² a 3 mil. obyvatel. Oficiálně tato území spravuje
Palestinská samospráva, jejímž předsedou je od roku 2005 Mahmúd
Abbás. (1989-2004 Jásir Arafat). Území je částečně pod kontrolou
hnutí Hamas a Fatah, která jsou obviňována z toho, že jsou ve své
podstatě teroristická, a která po zřízení moderní státní správy
budou muset upustit od násilí a stát se regulérními politickými
stranami, vedle Organizace pro osvobození Palestiny, jež je dnes hlavní
reprezentativní a výkonnou silou samosprávného území. Obyvatelé
jsou většinou muslimové, ale existuje tu i početná křesťanská
menšina. Hlavním problémem současnosti jsou teroristé, ale také
extrémní chudoba obyvatelstva. Navíc se na území palestinské
samosprávy nacházejí mnohaleté uprchlické tábory (Tulkarm a Džanín),
izraelské osady, kde žije 1 000 000 Izraelců, a bezpečnostní zeď,
která okusuje palestinské území ještě více, navíc spojuje osady
přímo s Izraelem. Palestinci říkají, že izraelské osady a zeď
jsou nelegální. V červnu 2005 mezinárodní soud v Haagu rozhodl, že
zeď porušuje mezinárodní právo, protože nestojí na izraelském území.
Podle mezinárodního práva je rovněž zakázáno usidlovat
obyvatelstvo okupujícího státu na okupovaném území. Izrael říká,
že osady neporušují Ženevskou konvenci, protože jejich obyvatelé
se tam přestěhovali dobrovolně. Izrael také říká, že zeď je
nezbytná pro zabránění teroristickým útokům a "okupovaná"
území označuje jako sporná, neboť dle jeho názoru před r. 1967
"okupovalo" Západní břeh Jordánsko a Pásmo Gazy
"okupoval" Egypt. |
|