|
Pátek,
30.10.2009 -
Jerusalem |
|
|
|
|
|
|
|
Poslední dva dny jsme měli
rezervované na prohlídku Jeruzaléma. Kdo chtěl, mohl vyjet na kole a
prohlédnout si staré město z okolních vršků. Stále jsem byl
sláb, a tak jsem se šel raději projít starým městem. Uličky Jeruzaléma
jsou úchvatné, většinou kryté, něco jako pasáže u nás. Je tu
spousta krámků s pestrým zbožím, a některé uličky se
specializují na určitý druh zboží. Starý Jeruzalém jsem prošel
skoro celý a vyrazil jsem i na Olivetskou horu, odkud je úchvatný výhled
na celé staré město. Bylo už chladno a dokonce se i rozpršelo.
Schoval jsem se v nedalekém hotelu, který byl plný mladých
lidí se zbraněmi v ruce. Cesta dolů byla opravdu dobrodružná,
ulicí se valily proudy vody a lehce to podkluzovalo. Sandály byly sice
zprvu pohodlné, ale záhy vlhké. Prohlídku jsem kvůli počasí ukončil
kolem druhé hodiny a šel spát. Pokud se však někdo vydá do Jeruzaléma,
doporučím následující pamětihodnosti. Křížová cesta –
Via Dolorosa, vede z Olivetské hory přes Getshemanskou zahradu a
lví branou do starého města (muslimská část města) až ke kostelu
na Nebevzetí. Zastavení je celkem čtrnáct a některá se velmi těžko
hledají. Označená jsou kulatými plechovými tabulemi, rozhodně
nejsou vůbec zdobená, jak to známe z našich křížových cest.
Church of the holy sepulture (kostel na nebevzetí) má pro věřící
nesmírný význam. Uvnitř je stroze zdobený, a vnějšek rovněž není
nijak výjimečný. Uprostřed je malá kaplička, která symbolizuje místo,
kde byl ukřižován Ježíš Kristus. Místem se vane typický zápach,
možná srovnatelný s kajutou motorové lodi. Uvnitř kostela se
nachází i mramorový kámen, kde byl Ježíš mazán vonnými mastmi. K Jeruzalému
neodmyslitelně patří Western Wall (Zeď Nářků). Jde o zbytky západní
stěny zbořeného chrámu Římany v roce 70.
I když se na první pohled zdá, že je zeď na takový chrám nízká,
je třeba podotknout, že několik řad je pod zemí současného
Jeruzaléma. Stejně tak Ježíš byl ukřižován na „kopci“, což
dnes rovněž nelze posoudit kvůli zástavbě. Zeď nářků je z levé
strany přístupná mužům (asi 2/3) a zbytek, tedy pravá strana je
pro ženy. Ondra, náš průvodce toto místo charakterizoval jako lidská ZOO. Nicméně Židé se neradi fotografují a jsou takoví uzavření
a nepříjemní. Atmosféra byla zvláštní, velmi hlasitě promlouvali
ke zdi a pohybovali se stejně, jako zbytek civilizace při kopulaci. Zeď má
asi do výše rukou jiný odstín než vrchní část. Domnívám se, že je to
způsobeno tím, že ji kdekdo osahává. Dotek ke zdi je zvláštní,
jako by byla ušmudlaná. Židé svoji víru a rituály vkládají i do svých dětí,
tak se nelze divit, že i dítě na kočárku má pejzy a chlapec opodál,
který zřejmě ani neumí číst, zírá do knížky a v houpavém
rytmu se modlí s ostatními. Stojí to za to vidět, ale necítil
jsem se tu nejlépe. Dominantní stavbou Jeruzaléma je Skalní Dóm
(Dome of the Rock) – nesprávně nazýván Omarova Mešita (Umar ibn
al-Chattáb) s nádhernou zlatou kopulí. Nachází se na pahorku
zvaném chrámová hora a po oba dny, však byla uzavřená. Muslimové
věří, že skála v centru dómu je tatáž, po níž vystoupal
Mohamed do nebe roku 621 n. l. Proto je pro Muslimy Jeruzalém třetím
nejposvátnějším místem, po Mekce a Medině. |
|
|
___________________________________________________________________________________________________________________________
Jeruzalém
- Všechna tři velká náboženství (judaismus, křesťanství, islám)
jej považují za "Svaté město", což je však také důvod
bojů o nadvládu nad tímto městem. Pro židy je Jeruzalém velmi posvátným
místem. Toto pramení z víry, že toto místo si Bůh vyvolil, aby zde
přebýval. Na jednu stranu je to město, ve kterém se nachází místa
připomínající události Ježíšova života a smrti. Avšak na
druhou stranu zničení Jeruzaléma v první židovské válce bylo chápáno
jako potrestání Izraele za to, že odmítl Ježíše jako mesiáše. V
období byzantské vlády byl Jeruzalém jako křesťanské město znovu
vystaven, avšak Chrámová hora byla ponechána pustá jako připomínka
zpustošení města. Na počátku svého působení Mohamed učil
muslimy se při modlitbě obracet tváří směrem k Jeruzalému, později
své pokyny změnil a ustanovil, aby se modlili směrem k Mekce. Tak to
bylo zapsáno i do Koránu, o Jeruzalému přitom není ani zmínka. V
I. světové válce připadl Jeruzalém Britům (1917). Postavení města
výrazně stouplo a stalo se významným centrem. Sionisté navíc ve městě
postavili sídlo Národního institutu, ve které sídlila Židovská
agentura a Židovská národní rada, byly také založeny nové čtvrti
mimo hradby města - jak židovské, tak i arabské. Podle plánu
Organizace spojených národů na rozdělení Palestiny bylo předpokládáno,
že Jeruzalém spolu s Betlémem bude mezinárodním územím. Po
vypuknutí První arabsko-izraelské války, ignorovaly obě strany
tento status a snažily se získat vládu nad Jeruzalémem. Když Britové
14. května 1948 odešli ze země a Izrael vyhlásil nezávislost,
vstoupily do země Arabské legie a boje se rozpoutaly naplno. Arabské
legie již 18. května vstoupily do města a následujícího dne se
dostaly až do židovské čtvrti. Avšak 20. května však izraelské
jednotky získaly území zpět. Ne však nadlouho, nakonec i židovská
čtvrť padla opět do rukou Arabů. 1. června začínali Izraelci v
Jeruzalémě prohrávat. Po konečném uzavření příměří tak
Izraelcům zůstala jen západní část Jeruzaléma. V roce 1949 pak
vyhlásil David Ben Gurion Jeruzalém hlavním městem Státu Izraele.
5. června 1967 vypukla Šestidenní válka. Jordánské vojsko ostřelovalo
židovské město a dobylo budovu vlády. Izraelská armáda však
odrazila jordánský útok a zahájila protiútok. Následně se
Izraelci skrz Lví bránu dostali do Starého města a ovládli celý
Jeruzalém a palestinští obyvatelé získali trvalý pobyt, ne však
občanství. Po Šestidenní válce, ve které Izrael získal i východní
část Jeruzaléma, oprávnil Kneset izraelskou vládu, aby začala
pracovat na zákoně, který by s ohledem na výsledky války rozšířil
hranice Izraele. Vznikl tak Základní zákon: Jeruzalém, hlavní město
Izraele, který byl vyhlášen roku 1980 a který praví, že Jeruzalém,
celý a sjednocený, je hlavním městem Izraele. Mezinárodní společenství
tento základní zákon neuznává (Rezoluce OSN č. 478) a chápe vyhlášení
tohoto zákona jako okupaci. OSN navíc vyzvala své členské státy,
aby přesunuly své ambasády z Jeruzaléma (poslední ambasády byly přesunuty
do Tel Avivu až roku 2006). Naproti tomu Izraelská vláda prohlašuje,
že se o okupaci nejedná. K tomu vydal Nejvyšší soud Izraele
rozhodnutí, že centrum Jeruzaléma je neoddělitelnou součástí Státu
Izrael. Situaci navíc komplikuje ještě postoj palestinských Arabů,
kteří Jeruzalém považují za hlavní město budoucího samostatného
Státu Palestina. Jeruzalém
je obklopen hradbami a je rozdělen do čtyř čtvrtí: židovská, křesťanská,
muslimská a arménská. Do Starého Města spadá také Chrámová hora
a část hory Sijón. Dnešní
hradby dal postavit v 16. století sultán Sulejmán. Nechal oba
stavitele popravit, aby něco podobného nepostavili někde jinde.
Hradby jsou vysoké mezi 10 - 15 metry, široké 4-6 metrů. Jsou z větší
části přístupné (28NIS) a je z nich pěkný výhled na město i
okolí. Obepínají staré město v délce čtyř kilometrů, mají 34
bašt a osm bran. Prohlídku lze zahájit na Jaffské bráně Severně
od Jaffské je Nová brána a směřuje do křesťanské čtvrti ke chrámu
Svatého hrobu. Další branou je Damašská. Je patrně nejvýstavnější
ze všech, věčně v obležení arabských trhovců. Dnešní podobu získala
za Sulejmana roku 1537, jak hlásá nápis nad vchodem. Dál na východ
stojí Herodova brána, kterou do města vnikli křižáčtí dobyvatelé.
Za Herodovou branou zahýbají hradby do pravého úhlu a blíží se Štěpánská
brána, pojmenovaná po svatém Štěpánovi, který jí byl veden na
ukamenování. Nejlegendárnější z jeruzalémských bran je bezesporu
Zlatá brána. Na jih od chrámového pahorku je Hnojná brána (šaar
haašpot). Skutečně se tudy ještě za dob druhého chrámu vyvážel
hnůj a jiné odpadky z města. Siónská brána spojuje arménskou čtvrť
se Siónem. Chrámový pahorek
je vyvýšené prostranství na východní straně starého města. Je
obehnaný vlastními hradbami, které se na východní straně kryjí s
hradbami města, vede na něj pět bran. Tady měl Abraham obětovat svého
syna Izáka, než mu bůh zadržel ruku. Ze zdejší skály se Mohamed
vznesl do nebe, což dokazuje i otisk kopyta na skále (Moriah). No a právě
pro všechny tyto události vyrostla dominanta celého města, mešita
zvaná Skalní dóm. Významná skála se nachází přesně pod její
zlatou kopulí. Postavil ji 5. Umajovský chalífa Abdel Malik koncem 7.
století na místě skromnější mešity Omara, dobyvatele Jeruzaléma.
Její pozlacená střecha hlásí do daleka, že ukrývá třetí
nejposvátnější místo islámu po Mekce a Medině. Dóm je nádherně
vyzdoben, největší vzácnost ale skrývá decentní dřevěná krabička
- jsou to prorokovy vousy. Muslimská
čtvrť zabírá severovýchod starého města. Za prohlídku stojí
její hlavní tepny, ulice el Wad a Khan ez Zait, které se rozbíhají
od Damašské brány, se spoustou obchodů, za kterými vykukují stará
domovní znamení, vchody a průčelí. K vidění je plno památek z
mameluckého období, např. palác tatarské princezny Tunšuq postavený
1382 a nejrůznější mauzolea. Ubytovna Ribat Bayram Jawish (16.
století) má krásné průčelí z růžového mramoru, bílého vápence
a černého čediče. U Štěpánské brány, vedle chrámového
pahorku, je kostel svaté Anny, matky Panny Marie, který postavili křižáci
1142. Arménská čtvrť -
Arméni byli první národ, který oficiální přijal křesťanství a
to roku 303 n.l.. Arménská přítomnost v Jeruzalémě byla vždy čistě
náboženská. Jejich komunita asi 2000 lidí, kteří mají své školy
a knihovny. Středem čtvrti je katedrála svatého Jakuba, postavená v
11. století. Křesťanská čtvrť
je nalevo od Jaffské brány. Kromě chrámu Božího hrobu a zastavení
křížové cesty je zajímavý ještě nejstarší kostel města - řecko-ortodoxní
svatý Jan Křtitel. Židovská
čtvrť je v jižní části starého města, jejímž centrem je náměstí
Hurva, které obklopují synagogy. Zeď nářků (Western Wall) je jediným
zbytkem druhého chrámu, zbořeného Římany v roce 70. Kvádry ve
spodních šesti řadách patří k opěrné hradbě, postavené
Herodem. Není to moc, ale pozor - osmnáct stejných řad je pod zemí.
Vyšší řady jsou z islámských časů a ty nejhořejší od Britů.
Proudí sem židovští poutníci, aby se pomodlili, vykonali obřad
dospělosti anebo zasunuli napsané prosby mezi kamenné bloky. Olivetská
Hora je na východě Jeruzaléma. Je na ní kostel Nanebevzetí Páně,
kde Ježíš vstoupil do nebe.
|
|
|
___________________________________________________________________________________________________________________________ |
|
|
Fotogalerie:
|
|
|
|
|
|
|
ranní
probouzení Jerusaléma |
Jeruzalém
po ránu |
Jeruzalém
po ránu |
Jeruzalém
po ránu |
|
|
|
|
zatím
prázdné uličky |
zatím
prázdné uličky |
kostel
na Nebevzetí |
Kopule
v kostele |
|
|
|
|
ohromný
oltář |
tady
byl Ježíš pomazán |
freska
na stropě |
v
kostele |
|
|
|
|
u
mramorové desky |
ulička
v Jeruzalémě |
chlapec
za bakšiš |
Křížová
cesta - Via Dolorosa |
|
|
|
|
Via
Dolorosa |
Via
Dolorosa |
izraelský
nacionalismus |
Skalní
dóm |
|
|
|
|
Western
Wall - Zeď nářků |
Zeď
nářků |
Zeď
nářků |
Zeď
nářků |
|
|
|
|
Židé
u své zdi |
Židé
u své zdi |
tajná
přání ve zdi |
Židé
u své zdi |
|
|
|
|
Židé
u své zdi |
Židé
u své zdi |
Židé
u své zdi |
Židé
u své zdi |
|
|
|
|
Židé
u své zdi |
Židé
u své zdi |
čelovka
s modlitbami |
Chrámový
pahorek |
|
|
|
|
mladí
vojáci |
okolí
Jeruzaléma |
Olivetská
hora |
velbloud
na hoře |
|
|
|
|
Jeruzalém
a skalní dóm |
Jeruzalém
a skalní dóm |
Jeruzalém
a skalní dóm |
Jeruzalém |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|