|
Atomic
City
Ráno
jsem chvilku počkal, než otevřou informační centrum, abych
získal podrobnosti k plánované cestě a zejména k Atomic City. Ale k mému zklamání byla
expozice v atomovém městečku uzavřena. Prohlídky jsou možné, ale jen během
letních prázdnin a zrovna předchozí víkend byla poslední možnost
prohlídky. Ale i tak jsem se z městečka Idaho Falls vydal za
dalším dobrodružstvím po nehostinných pláních státu Idaho, do míst,
která poprvé přinesla mírové využití jádra atomu. Obloha byla
zamračená a nádherně svou modří oponovala žlutým polím. Po nějakém
čase pole zmizela a kolem byla hlína, kamení a později i láva. Asi 100mil směrem na
západ od Idaho Falls se nachází oblast Atomic City, kde byl
zkonstruován první atomový reaktor na světě (1951). Byl to první reaktor
EBR-1 (Experimental Breeder Reactor) na světě vůbec, který byl schopen vyrábět elektrickou energii. S tímto reaktorem se počítalo při budování nedalekého města
Arco (40mil). Jenže lidé do města nepřicházeli, a tak se rozvoj města zastavil, a tím i potřeba vlastní elektrárny. Je třeba podotknout, že doba tenkrát byla spartánská a radioaktivní odpad se skladoval na poli,
hned za budovou elektrárny. Dodnes je toto území monitorováno
dosimetry a je řádně oplocené. Kromě prvního atomového reaktoru zde probíhal
a nadále probíhá v laboratořích INL (Idaho National Laboratory) vývoj i jiných prostředků na bázi štěpení atomu. Cílem byl
nejen jaderný výzkum, ale i pohon dopravních prostředků, jako jsou automobily, lodě, lokomotivy nebo letadla. Nad čím vědci nyní bádají lze jen
stěží odhadnout. Expozice reaktoru EBR byla uzavřená, ale před
jeho cihlovou budovou byly vystaveny rovněž zajímavé exponáty. A to
atomová lokomotiva, která kvůli těžkému nákladu jezdila po čtyřech
kolejích nebo dva atomové motory pro pohon letadel.
Do
laboratoří INL jsem neměl šanci se dostat, vše bedlivě střežila
strážní služba a kamerový systém. Nasycen informacemi jsem
pokračoval dál do městečka Arco a odsud do národního parku Craters
of the Moon.
|
|
|
V roce 1951 byl poprvé spuštěn atomový reaktor s označením EBR-1 (Experimental Breeder Reactor). Byl to první reaktor na světě vůbec, který byl schopen vyrábět elektrickou energii. S tímto reaktorem se počítalo při budování nedalekého města Arco. Jenže lidé nepřicházeli, a tak se rozvoj města zastavil a tím i potřeba vlastní elektrárny. Je třeba podotknout, že doba tenkrát byla spartánská a radioaktivní odpad se skladoval na poli za budovou elektrárny. Dodnes je toto území monitorováno. Kromě první ho atomového reaktoru zde probíhal vývoj i jiných prostředků na bázi štěpení atomu. Cílem byl jaderný výzkum, ale i pohon dopravních prostředků, jako jsou automobily, lodě, lokomotivy nebo letadla. O několik let později, v roce 1955 byl započat vývoj prvního atomového letounu ANP (Aircraft Nuclear Propulsion). Konstrukce se potýkala s řadou problémů, a tak se do vzduchu vůbec nedostala. Jednou slabinou bylo stínění, které značně zvyšovalo váhu stroje, a i tak se počítalo, že pilot bude ozářen. Dalším otazníkem bylo, jak zajistit bezpečnost a spolehlivost atomového letounu:
• Redundancí komponent nebo systémů, což je v případě atomového reaktoru problém.
• Sice jedním, ale za to reaktorem s optimálním návrhem.
• Se dvěma reaktory
• Kombinace atomového letounu s klasickým spalováním leteckého benzínu
(kerosenu)
|
|
experiment
HTRE-1 |
experiment
HTRE-2 |
Na vývoji se podílely dvě firmy GE a Pratt & Whitney, obě s bohatými zkušenostmi při vývoji leteckých motorů. Každá šla ve vývoji vlastní cestou, zatímco GE vyvíjelo jaderný motor s přímým cyklem, tak Pratt & Whitney s nepřímým. Obě řešení měla svá pro a proti. U přímého systému proudí vzduch přes turbínu k reaktoru, který vzduch ohřívá a horký vzduch roztáčí lopatky výstupní turbíny, a tak vzniká tah. Vzduch zároveň ochlazuje reaktor od přehřátí. Nepřímý systém pracuje na podobném principu, avšak vzduch neproudí přes reaktor přímo, ale přes tepelný výměník. Teplo se z reaktoru odvádělo kapalinou, většinou kapalným kovem, jako je třeba při daných teplotách olovo, anebo vodou při velmi vysoké teplotě a tlaku (820°C, 345bar). USA v té době takové technologii nebyly nakloněny, protože přinášela řadu rizik, i když ji použili na některých atomových ponorkách.
Prototyp přímého atomového motoru od GE měl označení HTRE-1. Jeho nástupci HTRE-2 a 3 sice byly lehčí, ale do vzduchu se rovněž nedostali, i když teoretické parametry nebyly nijak špatné, rychlost až 460mph a rádius měl být 30000mil. Během testů došlo k řadě chyb a podařilo se zamořit 1500 Acr půdy (cca 600ha). Projekt byl nakonec ukončen, zejména z ekonomických a politických důvodů. Dodnes tu však funguje společnost Idaho National Laboratory, která provádí
různé fyzikální experimenty.
|
|
|
|
|
nekonečná
pole v Idaho |
nekonečná
pole v Idaho |
atomic
city |
cesta
k reaktoru |
Idaho
National Laboratory |
|
|
|
|
|
Breeder
reactor EBR1 |
vstup
k reaktoru |
kontrolované
pásmo |
Breeder
reactor EBR1 |
experiment
HTR-3 |
|
|
|
|
|
experiment
HTR-2 |
experiment
HTR-2 |
experiment
HTR-2 |
experiment
HTR-3 |
experiment
HTR-2 |
|
|
|
|
|
experiment
HTR-3 |
vývoj
atomového letadla |
princip
atomového motoru |
letadlo,
které nikdy nebylo |
letadlo,
které nebylo |
|
|
|
|
|
|
atomová
lokomotiva |
atomová
lokomotiva |
General
Electric |
experiment
HTR-3 |
|
|
|
|
|
experiment
HTR-3 |
experiment
HTR-3 |
vědecký
tým |
atomový
bombardér |
základna |
|
|
|
|
|
zmřený
pokus |
základna |
jídelníček |
Breeder
reactor EBR1 |
Breeder
reactor EBR1 |
|
|
|
|
|
expozice |
Idaho
National Laboratory |
Breeder
reactor EBR1 |
Breeder
reactor EBR1 |
Atomic
area |
|
|
|
|
|
nuclear
reactors |
vězeňský
autobus |
památník
vojákům na ponorce |
Arco
memorial |
Arco
memorial |
|
|
|
|
|
Arco
memorial |
Arco
memorial |
Arco |
atom
za mír |
|
|
|