Home   I   Mozajka   Zvuky   I   O zemi   I   Deník [ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 I   About

 
CYKLOPUTOVÁNÍ PO NORSKU 

Ročník: 13.
Datum konání: 27.7.2005 až 13.8.2005
Účastníci: Rybář František
Mareš Vojtěch
Simandl Martin
Simandl Michal
Hlavička Martin
Doležal Petr
Počasí: polojasné, zatažené a déšť
Nejsevernější bod: Andalsnes (62° 34´ sš)
Nejvyšší vrchol pěšky:  Galdhoppingen (2469mnm)
Nejvyšší silniční sedlo: Sognefjellet (1434mnm)
Nejvyšší vrchol na kole: Dalsniba (1500 mnm)
Celkem najeto: 970km
Průměrná cena: 5600Kč (doprava) + 12000Kč (kapesné)

Charakteristika Norska
   Norsko je skandinávská zěmě, sice s drsným proměnlivým klimatem, ale s obrovským přírodním bohatsvým. Je to země vody, sněhu, ledu, hor, skal, fjordů a především přírodních scenérií, ale také s nejnižší hustotou osídlení. Vyjma velkých měst jako Bergen, Trodheim a Stavanger.Jinak Norsko pokrývají malá městečka, které tvoří supermarket, kostel a pár nízkopodlažních dřevěných budov, a jsou od sebe vzdálená průměrně 40 km. V Norsku v podstatě neexistují rovné přímé silnice, cestování po obvodu Norska znamená periodicky zdolávat převýšení okolo 1000m.n.m mezi fjordy, přičemž v létě sněhová a ledovcová pokrývka začíná od 800 m.n.m.. Fjordy jsou lehce slané a zařezávají se desítky kilometrů do pevniny. Největších výšek hory dosahují v masivu Jotunheimen (doslova Domov obrů) - Galdhöppigen - 2469 m, Glittertind - 2470 m. Vysokohorské oblasti jsou pokryty četnými ledovci o celkové ploše 5000 km2.
    Norské dřevěné kostely patří k nejstarším dřevěným budovám na světě, neboť pocházejí z části z věků Vikingů ( tj. obyvatelé mořských zálivů 1000 n.l), jejich typické symboly dračích hlavy můžete spatřit také na Vikingských lodích, vystavených v hlavním městě Oslu.
    Do 60.let minulého století bylo Norsko jeden z nejchudších států evropy, ale po objevení ropy v severních mořích je nyní Norsko naopak jedním z nejbohatších států. Navenek tento fakt v Norsku neuvidíte, že by si lidé stavěli paláce a jezdili v luxusních vozech, ale najdete je v sociálním zabezpečení obyvatel a ve vysoké kvalitě státní infrastruktury. V Norsku bývá nejvíce sebevrahů v důsledku deprese, která je snad způsobena polární nocí, respektive polárním dnem, tzn. že v létě nezajde slunce po celý den a v zimě naopak ani nevyjde.
    V 18. století přesáhla domácí výroba pálenky hranici, kdy téměř 80% lidí bylo závislých na alkoholu, proto musela vláda zákonem zakázat tento trend a od této doby v Norsku panuje prohibice. V dnešní době má prohibice podobu státního momopolu na alkohol, tzn. že prodej vína a tvrdého alkoholu je řízen státem a je ho možné draze koupit ve specializovaných prodejnách, které jsou od sebe vzdáleny zhruba 200km. Pivo do 4,3% lze koupit v supermarketech na vyhrazených místech pouze ve všední den od 10h do 18h a je zakázáno jej konzumovat na veřejnosti.
 
Itinerář cesty

den datum km  trasa
1 27.7.05  - Předpokládáný odjezd z Prahy Florence ve 22:00h, reálný odjezd 0:30
2 28.7.05  - Autobusem Praha(CZ) -Sassnitz(D) - Trelleborg (S) - Göteborg(S) - Oslo(N)
3 29.7.05 97,7 Dombas - Overdalen - Medalen - Bronnsletta
4 30.7.05 75,4 Bronnsletta - Andalsnes (0mno) - Trollstigen (850mno) - Gronning - Valldall - Eidsdalen
5 31.7.05 75,9 Eidsdalen - Eide - Geiranger Fjord - Djupvasshytta (1030mno) - Dalsniba (1476mno) - Grotli
6 1.8.05 97,1 Grotli - Pollfoss - Donfoss - Geilo - Lom - Fla - Roysheim - Spiterstulen (1110mno)
7 2.8.05  - pěší výstup na Galdhoppingen (2469mno)
8 3.8.05 84,9 Spiterstulen (1110mno) - Roysheim - Boverkinn - Krossbu - Hervassbu - Turtagro - Fortun
9 4.8.05  - zdravotní potíže 4/6 účastníků - regenerace
10 5.8.05 55,4 Fortun - Skjolden - Feigefossen - Urnes - Solvorn - Sogndalsfjora - Kjornes
11 6.8.05 68,2 Kjornes - Kaupanger - Laerdalsoyri - Kvigno - Aurlandsvangen - Flam
12 7.8.05 57,03 Flam - Berekvam - Myrdal - Finse (1222moh)
13 8.8.05 111,5 Finse - Haugastol - Ustaoset - Geilo - Gol
14 9.8.05 91,2 Gol - Nesbyen - Fla - Noresud
15 10.8.05 94,8 Noresud - Hamremoen - Vikersund - Sylling - Sollihogda
16 11.8.05 49,4 Sollihogda - Baerum - Sandvika - Oslo - kemp Ekerberg
17 12.8.05 6,3 kemp Ekerberg - autobusové nádraží Oslo
18 13.8.05  - Göteborg(S)- Trelleborg(S) - Sassnitz (D) - Praha (CZ) 
Celkem 966,5
 

 

Všechny práva vyhrazena.