|
CYKLOPUTOVÁNÍ PO NORSKU
Ročník: |
13. |
Datum konání: |
27.7.2005 až 13.8.2005 |
Účastníci: |
Rybář
František
Mareš Vojtěch
Simandl Martin
Simandl Michal
Hlavička Martin
Doležal Petr |
Počasí: |
polojasné, zatažené a déšť |
Nejsevernější bod: |
Andalsnes (62° 34´ sš) |
Nejvyšší vrchol pěšky: |
Galdhoppingen (2469mnm) |
Nejvyšší
silniční sedlo: |
Sognefjellet (1434mnm) |
Nejvyšší vrchol na kole: |
Dalsniba (1500 mnm) |
Celkem najeto: |
970km |
Průměrná cena: |
5600Kč (doprava) + 12000Kč (kapesné) |
Charakteristika Norska
Norsko je skandinávská zěmě, sice s drsným proměnlivým klimatem, ale s obrovským přírodním bohatsvým. Je to země vody, sněhu, ledu, hor, skal, fjordů a především přírodních scenérií, ale také s nejnižší hustotou osídlení. Vyjma velkých měst jako Bergen, Trodheim a
Stavanger.Jinak Norsko pokrývají malá městečka, které tvoří supermarket, kostel a pár nízkopodlažních dřevěných
budov, a jsou od sebe vzdálená průměrně 40 km. V Norsku v podstatě neexistují rovné přímé silnice, cestování po obvodu Norska znamená periodicky zdolávat převýšení okolo 1000m.n.m mezi fjordy, přičemž v létě sněhová a ledovcová pokrývka začíná od 800 m.n.m.. Fjordy jsou lehce slané a zařezávají se desítky kilometrů do pevniny. Největších výšek hory dosahují v masivu Jotunheimen (doslova Domov obrů) - Galdhöppigen - 2469 m, Glittertind - 2470 m. Vysokohorské oblasti jsou pokryty četnými ledovci o celkové ploše 5000 km2.
Norské dřevěné kostely patří k nejstarším dřevěným budovám na světě, neboť pocházejí z části z věků Vikingů ( tj. obyvatelé mořských zálivů 1000 n.l), jejich typické symboly dračích hlavy můžete spatřit také na Vikingských lodích, vystavených v hlavním městě Oslu.
Do 60.let minulého století bylo Norsko jeden z nejchudších států evropy, ale po objevení ropy v severních mořích je nyní Norsko naopak
jedním z nejbohatších států. Navenek tento fakt v Norsku neuvidíte, že by si lidé stavěli paláce a jezdili v luxusních vozech, ale najdete je v sociálním zabezpečení
obyvatel a ve vysoké kvalitě státní infrastruktury. V Norsku bývá nejvíce sebevrahů v důsledku deprese, která je snad způsobena polární nocí, respektive polárním dnem, tzn. že v létě nezajde slunce po celý den a v zimě naopak ani nevyjde.
V 18. století přesáhla domácí výroba pálenky hranici, kdy téměř 80% lidí bylo závislých na alkoholu, proto musela vláda zákonem zakázat tento trend a od této doby v Norsku panuje
prohibice. V dnešní době má prohibice podobu státního momopolu na alkohol, tzn. že prodej vína a tvrdého alkoholu je řízen státem a je ho možné
draze koupit ve specializovaných prodejnách, které jsou od sebe vzdáleny
zhruba 200km. Pivo do 4,3% lze koupit v supermarketech na vyhrazených místech pouze ve všední den od 10h do 18h a je zakázáno
jej konzumovat na veřejnosti.
Itinerář cesty
den |
datum |
km |
trasa |
1 |
27.7.05 |
- |
Předpokládáný
odjezd z Prahy Florence ve 22:00h, reálný odjezd 0:30 |
2 |
28.7.05 |
- |
Autobusem
Praha(CZ) -Sassnitz(D) - Trelleborg (S) - Göteborg(S) -
Oslo(N) |
3 |
29.7.05 |
97,7 |
Dombas - Overdalen - Medalen - Bronnsletta |
4 |
30.7.05 |
75,4 |
Bronnsletta - Andalsnes (0mno) - Trollstigen (850mno) -
Gronning - Valldall - Eidsdalen |
5 |
31.7.05 |
75,9 |
Eidsdalen - Eide - Geiranger Fjord - Djupvasshytta
(1030mno) - Dalsniba (1476mno) - Grotli |
6 |
1.8.05 |
97,1 |
Grotli - Pollfoss - Donfoss - Geilo - Lom - Fla -
Roysheim - Spiterstulen (1110mno) |
7 |
2.8.05 |
- |
pěší výstup na Galdhoppingen (2469mno) |
8 |
3.8.05 |
84,9 |
Spiterstulen (1110mno) - Roysheim - Boverkinn - Krossbu
- Hervassbu - Turtagro - Fortun |
9 |
4.8.05 |
- |
zdravotní potíže 4/6 účastníků -
regenerace |
10 |
5.8.05 |
55,4 |
Fortun - Skjolden - Feigefossen - Urnes - Solvorn -
Sogndalsfjora - Kjornes |
11 |
6.8.05 |
68,2 |
Kjornes - Kaupanger - Laerdalsoyri - Kvigno -
Aurlandsvangen - Flam |
12 |
7.8.05 |
57,03 |
Flam - Berekvam - Myrdal - Finse (1222moh) |
13 |
8.8.05 |
111,5 |
Finse - Haugastol - Ustaoset - Geilo - Gol |
14 |
9.8.05 |
91,2 |
Gol - Nesbyen - Fla - Noresud |
15 |
10.8.05 |
94,8 |
Noresud - Hamremoen - Vikersund - Sylling - Sollihogda |
16 |
11.8.05 |
49,4 |
Sollihogda - Baerum - Sandvika - Oslo - kemp Ekerberg |
17 |
12.8.05 |
6,3 |
kemp Ekerberg - autobusové nádraží Oslo |
18 |
13.8.05 |
- |
Göteborg(S)-
Trelleborg(S) - Sassnitz (D) - Praha (CZ) |
|
Celkem |
966,5 |
|
|