|
Údržba
kola
Zmíním
se o údržbě po určité ujeté vzdálenosti. Jedná se
pouze o informativní údaje, vše přizpůsobte aktuálnímu
stavu kola a podmínkám, v kterých jste kolo
provozovali.
100
- 150
|
vytření
řetězu hadrem a mazání
|
|
500
|
praní
řetězu
|
|
1500
|
výměna
řetězu, kontrola dotažení pedálů, hlavového
složení, měniče, nábojů, řídítek a sedlovky
|
|
3000
|
prohození
předního a zadního pláště (dle opotřebení)
|
|
5000
|
výměna
brzdových špalků (brzdy V) a pro spolehlivost i
veškerých lanek
|
|
6000
|
výměna
plášťů (treking)
vyčištění nábojů a ložisek řídítek - doplnění
vazelíny
praní přehazovačky a přesmykače
|
|
10000
|
mazání
středového složení a vymezení vůle
|
|
Paradoxem
je, že moji kamarádi na kolo kašlou a přesto je mají
spolehlivé. Pokud nejsme moc zruční, je snad lépe ani
nic nepovolovat nebo neutahovat…
Přední
náboj
před
demontáží je třeba sundat gumové prachovky z obou
stran náboje. Po té upneme do svěráku vrchní matku z
jedné strany kola. Plochým klíčem 13 mm zajistíme
dvouhrannou matku a 17 mm povolíme vrchní 17 mm matku.
Vysypeme kuličky. U tohoto náboje by jich mělo být na
každou stranu 10 ks. Vše řádně vypereme v naftě.
Doplníme mazacím tukem a smontujeme. Plochým klíčem
vymezíme vůli ložiska a hranovým klíčem dotáhneme.
Pokud
by se protáčela druhá strana, doporučuji následující
postup: Mezi
dvě prkénka upneme osičku do svěráku a pevně stáhneme.
V takovém stavu si jednu stranu stáhneme plochým i
hranovým klíčem
Kontrola
řetězu
Na
šupléře nastavíme hodnotu 132 mm a vsuneme do řetězu.
Pak šupléru roztáhneme a zkontrolujeme hodnotu. Nesmí
být větší než 133 mm.
Ještě
lepší je měrka. Tu vložíme do řetězu, který doporučuji
dát do záběru. Propadne-li se měrka po třetí zub je
třeba řetěz vyměnit. Přičemž měrku do řetězu
netlačíme silou! Paradoxem je, že samotná měrka se
propadne i do nového řetězu?!
Až
potud mluví má technická duše. Ve skutečnosti záleží
ne na prachu a zmazaném řetězu, ale na fortelu ve vašich
nohách! Kdo málo dupe, ten nemusí měnit řetěz celých
5000 km. Lidé jako já, kteří mají zrychlení jako
Audina, musí řetěz obměňovat častěji, jinak se to
podepíše na pastorcích a měničích!
Značení
řetězů SHIMANO:
HG
70
|
řetěz
pro 7-mi kolečko
|
HG
71
|
řetěz
pro 8-mi kolečko
|
HG
72
|
řetěz
pro 9-ti kolečko
|
HG
92
|
lepší
řetěz pro 9-ti kolečko
|
Velmi
výhodné pro spojení řetězů jsou spojky. Firma
Shimano ke svým řetězům spojky zatím nedodává,
proto se s nimi setkáme u řetězů Sachs nebo
Wipperman. Spojka Sachs je výhodná díky své
jednoduchosti, není ji třeba orientovat dle směru
posuvu řetězu. Problematicky se však rozpojuje. U
spojky Wipperman je nezbytné dodržet směr posuvu řetězu,
avšak ji bez problémů rozepnete. Obě spojky jsou
spolehlivé a zatím se mi nestalo, že by se řetěz
rozpojil či přetrhl v místě spojení.
|
|
|
Spojka SRAM |
Spojka Connex |
jak nastavit délku řetězu |
Pozor:
Nové typy řetězů jako jsou CN-HG93 mají nýtky v článcích
velmi křehké. Lze je roznýtovat jen jednou a již
nejdou znovu použít. Pro spojení řetězu doporučuji
použít spojku Sachs a originální nýtek, dodávaný s řetězem
si schovejte pro případ nouze, kdy se řetěz přetrhne.
6-7-8
pastorkový řetěz |
černý
pin |
|
9-ti
pastorkový řetěz |
stříbrný
pin |
|
Lepení duše
Doporučuji zakoupit vulkanizační lepící soupravu,
která vytvoří mikroteplo, kterým se duše se záplatou
svaří. Nejsou vhodná lepidla na gumu jako je třeba
Chemoprén.
|
1)
|
nejprve okolí vpichu
očistíme a zdrsníme smirkem. Doporučuji ještě
odmastit lihem nebo benzínem.
|
2)
|
Ze záplaty sejmeme
ochrannou fólii a to ze strany, kde je záplata celá
modrá (záplata je vlastně jen černé kolečko, modré
kolečko je vulkanizační hmota)
|
3)
|
Naneseme vulkanizační roztok jak na duši, tak i
na záplatu a necháme jej zavadnou po dobu asi 1 min.
|
4)
|
Záplatu přiložíme k duši a stlačíme,
nejlépe ve svěráku nebo pod nohou stolu a necháme působit,
alespoň 1 hodinu
|
Ventilek, duše
V tomto
odstavci se zatím budu věnovat galuskovému ventilku,
neboť autoventilek je každému notoricky známý. Některé
rady lze aplikovat i na tomto ventilku. Galuskový
ventilek je jednorázový a opravuje se tím, že vyhodíte
celou duši. Nespatřuji v něm žádné výhody, ba
naopak. Především musíte vozit s sebou redukci
ventilku, abyste si mohli kolo dofouknout u benzínové
pumpy. Začne-li utíkat, nelze vyměnit pružinku s těsněním.
-
Nafukuje se tak, že povolíte čepičku,
pod ní ještě matičku a nasadíte redukci ventilku. Při
nafukování doporučuji stáhnout jistící matici až k ráfku, aby se rozpínají duše nemohla odtrhnout od
ventilku, který silou zatlačujete do ráfku.
-
Po nahuštění je dobré zase naopak matici
přitáhnout k čepičce, neboť duše během jízdy
"pracuje" a ventilek by se mohl taktéž
utrhnout. I když jste si jisti, že duši slepíte,
sednete na kolo a jedete, nevozte s sebou jen lepící
soupravu, ale i duši. Kolizi ventilku lepící soupravou
neodstraníte.
-
Duši vozte svinutou a tak, aby se jí
ventilek nedotýkal. Otřesy by mohli způsobit prodření
duše.
-
Chybí vám čepička na ventilek, žádný
problém, dle typu bří. Simandlových jich naleznete
spousty na benzínových pumpách od zapomětlivých bikerů!
|
|
skládání duše |
redukce na galuskový ventilek |
Výplet zadního kola:
dráty pro
kolo 28’’ a náboj Shimano DEORE HB M-510: 296 / 294
Dráty poměrně
často praskají. Zejména na silnici než-li v terénu.
Je to způsobeno tím, že kolo
na silnici při ostrém záběru nemůže zapružit tak jako třeba v lese. Rozhodně nedoporučuji zinkované dráty.
Používejte nerezové dráty, jsou pevnější. Odzkoušel
jsem obyčejné nerezové NONAME dráty a ty začaly
praskat s brašnami na nosiči po zhruba 3000 km. Inu nechal jsem kolo přeplést značkovými dráty
SAPIM Leader, které se svým praskotem ozvaly již po
1500 km. Možná jsem ztloustl, možná bylo kolo špatně
vypletené. Každopádně ze všeho nejvíc záleží na
tom, jak je kolo vypletené, dráty nesmí být přetažené
a zase moc volné. Najít kompromis je dost těžký oříšek.
typ
|
pevnost
[N/mm]
|
hmotnost
[g]
|
zátěžový
test
|
cena
[Kč]
|
SAP zinkový
|
1200
|
424
|
140000
|
4
|
SAP Leader
|
1180
|
424
|
870000
|
8
|
SAP Strong
|
1400
|
430
|
1600000
|
12
|
Stažení kazety s pastorky:
Ke stažení kazety s pastorky
potřebujeme následující nářadí:
stahovák kazety
SHIMANO HG
-
francouzský klíč
nebo plochý klíč 24 mm
-
stávající řetěz
+ jeho spojku (systém SRAM)
-
dva děrované
pásky ze stavebnice MERKUR
-
dva
kusy rychlo-upínáků
Postup:
1) |
nasadíme oříšek a zajistíme jej
rychloupínákem |
2) |
pomocí řetězové spojky spojíme plíšky
z MERKURU s řetězem, obkročíme s nimi
pneumatiku a zajistíme je rychloupínákem z předního
kola. Doporučuji řetězovou spojku SRAM, je spolehlivá
a navíc máme snadný přístup k řetězu. I když
je rozpojení řetězu s touto spojkou snadné, přesto
je dobré vozit s sebou nýtovačku. Řetěz se může
přetrhnout a pak přijde nýtovačka vhod. |
3) |
Nasadíme řetěz na největší pastorek a
francouzským klíčem povolíme matici, PRAVÝ ZÁVIT.
Jakmile se trochu hne, odepneme rychloupínák, abychom
nestrhli závit. |
4) |
Po zpětném nasazení je třeba utáhnout
matici momentem 45 Nm. |
|
|
demontáž
kazety |
odstrojený
zadní náboj |
Údržba zadního náboje –
oprava ořechu
1) |
Před jakoukoliv prací na zadním náboji,
je nejprve třeba stáhnout kazetu. |
2) |
Vyjmeme osu a vysypeme kuličky. Na každé
straně by mělo být 9 kuliček |
3) |
Ořech je k náboji přišroubován
imbusovým šroubem, k jehož povolení si vezmeme
imbus klíč 10 mm a povolujeme proti směru hodinových
ručiček (pravý závit). |
|
|
demontáž ořechu
od náboje |
demontáž samotného
ořechu |
4) |
Vyjmeme prachovku ložisek a imbusový šroub.
Z náboje kola sejmeme podložku a schováme ji. |
5) |
Samotný ořech přiložíme k náboji
a s pomocí kombinovaného klíče povolíme vnitřní
matku se zářezy po obvodu. Pozor, zde je levý závit! |
6) |
Právě pod touto maticí jsou velmi tenké
podložky, se kterými musíme velice opatrně zacházet.
Nyní lze ořech zcela rozebrat a vše vypereme v naftě. |
|
díly z
rozebraného zadního náboje |
7) |
Prohlédneme všechny díly, zda-li
nevykazují opotřebení či poškození. Většinou je
prasklá kulisa a tenké podložky. Celkem máme 49 ložiskových
kuliček. |
8) |
Do kulisy nasadíme praporky a přetáhneme
je pružinou. |
|
|
kulisa, praporky, pružina |
sesazená kulisa s praporky |
|
|
sesazená kulisa s praporky |
doplněné ložiskové kuličky |
|
instalace
vymezovacích podložek |
|
|
montáž celého
ořechu |
|
8) |
Na spodu kulisy je drážka, do které naskládáme
26 kuliček. Na vrch kulisy naskládáme podložky,
nejprve tlustou a pak tenké. |
9) |
Naskládáme 23 kuliček do rotoru ořechu a
to do drážky nad rohatkami. Na kulisu nasadíme rotor a
přitáhneme matici (pozor levý závit). Ze spodu ořechu
nasadíme gumovou prachovku. |
Přehazovačka, systém řazení
Výměna řadícího lanka u dvoupáčkového systému:
|
|
výměna
lanka v řazení |
nastavení
přehazovačky |
1) |
Nacvakáme nejtěžší převod (nejmenší
pastorek) a povolíme krycí šroubek a vytáhneme lanko
ven |
2) |
Nové lanko řádně namastíme vazelínou a do
bowdenů nastříkáme převodový olej PP90, lanko provlékneme
páčkami, zašroubujeme víčko a lanko provlékneme všemi
bowdeny |
3) |
Lanko prostrčíme nastavovacím šroubkem přehazovačky,
nastavovací matice na řídítkách a na přehazovačce
nastavíme do prostřední polohy. |
4) |
Řetěz nasadíme na největší kolečko a na páčkách
nacvakáme odpovídající polohu |
5) |
Vypneme lanko a zajistíme je šroubkem |
6) |
Dle potřeby nastavíme krajní dorazy šroubkem H
na nejmenších kolečkách a šroubem L na největších
kolečkách, aby řetěz nepřepadal mezi pastorky a výplet
kola |
7) |
Pokud by kladky napínáků drhly o pastorky, dotáhneme
šroubek 1 (pozor zkoušejte ve svislé poloze!) |
I poměrně solidní
přehazovačka SHIMANO DEORE je osazená nekvalitními
kladkami v napínáku řetězu. Sebemenší vůle těchto
kladek způsobí nepřesnost a nejistotu řazení. Obyčejné
kladky (DEORE, obr. 1) mají jen pochromovaná futra bez
ložisek. Po čase a hlavně kvůli vlhkosti se naruší
jejich povrchová úprava a povrch se odrolí. Následkem
je pak vůle, kterou hravě zjistíte i rukou. U neindexových
přehazovaček (většinou na silničních kolech) vůli
nepoznáte, ale u cvakacího řazení (indexové na kolech
MTB) nemusíte vždy zařadit co chcete. Rozhodl jsem se
pro kladky s kuličkovými ložisky od české firmy EXU
(obr. 2), kde se vůle také mohou projevit, ale díky
mnoha styčným plochám (kuličky), mnohem později než
u Deore. Navíc cena je 350,- za obě kladky, což celkem
jde. Shimano něco podobného nabízí pro přehazovačku
Deore XT, ale cena je 380,- za jednu kladku! Materiál
plast, takže nic moc kvalita!
Údržba středového složení
Panuje mnoho
mýtů o zapouzdřených středových složeních. Prý se
neudržují a když vznikne vůle, vymění se. Zatím
jsem se setkal se zapouzdřenými středy slovenské výroby,
které rozebrat byl opravdový oříšek s pojistnými
podložkami. Tento střed jsem však nikdy nerozebíral.
Ale nedávno jsem byl nucen rozebrat středové složení
trekingového kola Author. Po zkušenostech doporučuji
celkovou údržbu středu (čištění mazání, seřízení)
po ujetí 10000km. Nejprve sejmeme obě kliky s pomocí
stahováku klik, který má stejný závit pro všechny
produkty Shimano, avšak pozor není možné jej použít
pro stahování komponentů Sachs. Potom je třeba povolit
pojistnou matici středu na straně proti tácu.
|
demontáž středového
složení |
|
rozebraný
zapouzdřený střed |
Při
údržbě není třeba vyndávat celý ložiskový systém,
údržba lze provést na kole. Sejmeme z hřídele
plastovou krytku, pod níž je schovaná pojistná matice.
Kterou povolíme, přičemž je třeba mít zajištěnou hřídelku
proti otáčení například klikou s tácem na druhé
straně, kterou přidržujeme.
Po vyjmutí veškerých ložiskových kuliček celý
střed vypereme naftou a namažeme vazelínou. Na středovou
osu nejprve s pomocí vazelíny umístíme 12 kuliček
5,5mm. Tyto kuličky není možné zasadit přímo do ložiskové
objímky, neboť by pak nebylo možné vsunout osu. Druhou
stranu si taktéž připravíme, tam již do misky vyskládáme
18 kuliček 4mm. Počet kuliček je dán typem středu a
hlavně jeho opotřebením, berme tyto údaje pouze jako
informační. Pokud by na straně převodníků bylo kuliček
málo, osa se zapustí hlouběji a pak je pravděpodobná
špatná funkce řazení měniče. Opatrně vsuneme osu a
kónusovou maticí vymezíme vůli. Poté nasadíme
pojistnou podložku a dotáhneme hlavní matici. Tím je
střed utažen.
rozměr [inch]
|
1/8
|
5/32
|
3/16
|
7/32
|
1/4
|
8
|
8,5
|
9
|
9,5
|
průměr [mm]
|
0,3175
|
0,3969
|
0,4763
|
0,5556
|
0,6350
|
20,320
|
21,590
|
22,860
|
24,130
|
Normované rozměry
ložiskových kuliček pro jízdní kola
Kotoučové brzdy
-
Nesmí
se v žádném případě zamastit. Povrch destiček
nelze vyčistit ředidlem, je třeba je vypálit
horkovzdušnou pistolí.
-
Kolo
s kotoučovými brzdami nesmí být postaveno řídítky
dolů, brzdový systém by se mohl zavzdušnit
-
Kolo
přepravujeme: pokud je sejmuté jakékoliv kolo z rámu,
je třeba vložit do brzdových třmenů plastickou
destičku, aby se zamezilo náhodnému roztažení
brzdových pístků. Nikdy nesmíme aktivovat brzdu,
pokud jsou kola brzdové kotouče mimo brzdu.
-
Brzda
se při své činnosti zahřívá a k odvodu
tepla využívá samotného rámů, eventuelně
vidlice. Pokud je však osazena na karbonovém rámu,
může dojít k přehřátí brzdy.
-
při každém nasazení kola se brzda
znovu zabrušuje.
-
Některé brzdy mají brzdovou kapalinu,
která v případě poškození může rozleptat lak
|
|
kotoučová
brzda Magura
Julie |
Odvzdušnění kotoučové brzdy:
|
|
V brzdové páčce je umístěna
nádržka s minerálním olejem. Tento olej
má velmi malou viskozitu a v případě
opravdové nouze by šel použít i olej do šicích
strojů. Víčko nádržky je přichycené šrouby
TORX6 (na cesty vzít s sebou oříšek na
povolení těchto šroubů) |
Nádržka je plná oleje,
avšak v závislosti na opotřebení brzdových
destiček, její hladina klesá. To je normální
a proto olej nedoplňujeme. Víčko má malou dírku,
aby v nádržce nevznikal podtlak. Pokud je
nádržka vzhůru noha, olej sice nevyteče, ale
brzdy se mohou zavzdušnit. |
|
|
|
|
Těleso brzdy se stává ze
dvou propojených válců, plných minerálního
oleje. V závislosti na tlaku se vysouvají
písty, které tlačí brzdové destičky k brzdovému
kotouči a třením brzdí kolo. Písty jsou
opatřeny magnety, které svým návratem do původní
polohy (po odbrzdění) oddalují i brzdové
destičky od kotouče. V tomto ohledu má
Magura od ostatní brzd navrch, například
Shimano vrací destičky pomocí pružiny. V nejnižším
místě tělesa brzdy je šroub pro plnění
olejem a odvzdušnění. |
Brzda se odvzdušní tak,
že ji znovu napustíme olejem. Proto je třeba
natočit nádržku tak, aby byla vodorovná
(povolíme a pootočíme brzdovou páčku).
Povolíme plnící šroub a našroubujeme
redukci s injekční stříkačkou. Dbáme
na to, abychom neumastily brzdové destičky a
kotouč. Sejmeme víčko nádržky a ověříme
hladinu oleje. Obsah celého brzdového systému
natáhneme do stříkačky. V případě
potřeby doplníme stříkačku vhodným olejem
a vtlačíme zpět olej do brzdového systému.
Stříkačka musí být nad úrovní brzdy, aby
se do okruhu nedostal vzduch. Zároveň
kontrolujeme hladinu v nádržce. Napustíme
ji až k hornímu okraji a opatrně odpojíme
redukci a zašroubujeme zpět plnící šroub. V případě
potřeby a s ohledem na opotřebení destiček
doplníme olej do nádržky a přišroubujeme víčko.
K plnění oleje do brzd
potřebujeme dvě injekční stříkačky 20ml
(jedna plnící, druhá upouštěcí) a
hlavně redukci na plnící otvor. Tu lze
zhotovit ze šroubu M6, který provrtáme (otvor
2mm) a jeden konec zbrousíme tak, aby bylo možné
nasadit plastovou hadičku.
|
|
|
|
|
|
Názvosloví:
Lever blade |
... brzdová páčka |
Piston |
... píst |
Brake lever |
... systém
brzdové páky |
Brake calliper |
... těleso brzdy |
Friction |
... tření |
Odpružená vidlice
U odpružených
vidlic se používá kombinace několika základních
principů:
-
Pružina
-
Elastomer
-
Olej
-
vzduch
Pokud se jedná
o vidlici vzduchovou je třeba v ní kontrolovat
vzduch poměrně často. Těsnost a stálost je horší než
u pneumatik, tudíž ji kontrolujeme častěji než tlak v pneumatikách.
, kde p je požadovaný
tlak [PSI], m je hmotnost cyklisty [kg] a 0,8 znamená 805
hmotnosti člověka. Tento vztah platí pro americký měrný
systém (Systém Imperial). Obdobně lze nafouknout vidlici i v jednotkách
systému International.
|
|
|