|
Reprobedny
Visaton Classic 200
Popis
zapojení
|
Na kvalitní poslech hudby mají největší vliv samotné reprobedny. Rozhodl jsem se pro pořízení nových třípásmových reprobeden s
bass-reflexem. Zprvu jsem uvažoval o nákupu již hotových boxů, ale buď byla nízká cena, pochopitelně s odpovídající kvalitou, anebo cena byla příliš vysoká. I obchodníci jsou si vědomi, že kvalita něco stojí, tak volí strategii, že uvádějí cenu pro jednu bednu, přičemž zákazníci obvykle kupují vždy dva kusy, tedy pár beden. Pěkné bedny měl v nabídce český výrobce reproduktorů TVM, ale nejistá existence této firmy a tudíž i omezená nabídka barevného provedení mne od nákupu odradila. Podotýkám, že nejvyšší model reprobeden, typ ARS-380-50, stojí kolem 10000Kč za kus. Podíval jsem se i na ceny zahraničních výrobců jako je Canton, Tannoy, Dexon, Pure Acustic a jiné a dospěl jsem k závěru, že pokud chce posluchač opravdu kvalitní boxy, musí
investovat od 20000 Kč za jeden kus.
Jelikož jsem zavrhl bazarové kousky, nezbylo nic jiného, než se si postavit vlastní bedny.
Oslovila mne nabídka německé firmy Visaton, která prodává stavebnice pro stavbu reprobeden. Stavebnice vždy obsahují akustické měniče, bassreflex, tlumící materiál, odladěné výhybky a reproduktorové svorky. Naopak to hlavní jako je ozvučnice (samotná bedna), to již leží na bedrech koncového uživatele. Z počátku tak banální věc, jako složit dohromady několik prkének a udělat bednu se proměnil v poměrně složitý úkol s mnoha kompromisy. Hlavní požadavek na samotný box, je tuhost. Ideální by byla bedna z betonu, ale kdo by se s ní tahal. Reprobedny se dnes běžně dělají z dřevěných materiálů, případně umělých hmot.
|
Obsah:
1.1
Základní
technické údaje:
Nominální výkon:
|
120W
|
Maximální výkon:
|
180W
|
Impedance:
|
8Ω
|
Citlivost:
|
88dB (1W / 1m)
|
frekvenční rozsah:
|
35 až 25000Hz (-10dB)
|
frekvence výhybek:
|
400 / 2500Hz
|
Objem:
|
40l + 4l
|
Rozměry:
|
1000 x 260 x 260 mm
|
Povrchová úprava:
|
dýha jasan, fládr, mořený, lakovaný
|
Hmotnost:
|
21kg / kus
|
Náklady na stavbu:
|
cca 26000Kč
|
|
1.2
Nářadí nutné ke stavbě Svěrky
(minimálně 6ks), vrtačka, vrták do dřeva Ø8mm,
hloubkový doraz na vrták, úhelník, pravítko, smirek,
rašple, pilník, svrchní frézka s kružítkem (Extol,
Einhell, Bosch,…), bruska na dřevo, gumový váleček,
štětec. |
1.3
Rozpis
materiálu: stavebnice
Visaton Classic (koupit zde)
a obsahuje tyto díly:
dále pak materiál na stavbu skříně:
1ks
|
MDF deska surová 18mm 280x207cm
|
250ks
|
dřevěný kolík 8x35mm (cca 250g)
|
1ks
|
lepidlo na dřevo Soudal 67A (bílé) 750ml, dají
se sehnat i hnědá lepidla, ala ta jsou
rychleschnoucí, a pro pomalé sesazování
a lepení se nehodí.
|
4ks
|
Dýhový plát 0.6mm Jasan - fládr, 320 x 3400mm
|
1ks
|
Lepidlo Dispercoll D2, 1kg
|
2ks
|
Lihové mořidlo Mahagon Světlý 500ml
|
1ks
|
Lepidlo Chemoprén 300ml
|
2ks
|
Terminál bi-wiring, Miska šroub AU 4×6mm (Dexon)
|
8ks
|
Nožka odhmotňovací mosaz vysoká (Dexon)
|
|
2.
Provedení skříně:
2.1
Volba
materiálu:
-
Dřevěný
masiv - nevhodný, každý kus je originál,
tudíž dvě bedny mohou hrát jinak. Za to se
dobře upravuje, lakuje a vypadá hezky.
-
Laminodeska
- homogenní materiál, vhodný pro stavbu,
finální povrchová úprava. Komplikované a
nutné velmi přesné zpracování, chyby jsou
jen velmi těžko opravitelné.
-
Surová
MDF deska - dřevovláknitá deska s
jemnou strukturou, velmi snadno se opracovává,
brousí a vrtá. Deska je velmi tuhá a neláme
se. Je to asi nejvhodnější materiál pro
stavbu reprobeden, avšak vyžaduje další
povrchovou úpravu.
Z výše
uvedených možností jsem si vybral MDF desku. Na
začátku stavby jsem ani neměl rozmyšlený finální
vzhled beden. A to je chyba. Zvolil jsem nakonec dýhu,
protože vypadá hezky. Dýhu je třeba vždy nanést
na deskový materiál a to z obou stran, kvůli
kompenzaci pnutí. Jenže pak je třeba řezat
velmi přesně a důsledná přesnost je nezbytná
i u samotného sesazení. Vzhledem k tomu, že většina
prodejen s deskovým materiálem vám zboží i nařežou,
nechal jsem si nařezat čisté míry a bednu
sesadil. Udělal jsem to z jednoho prostého důvodu
- nemám formátovací pilu. Ruční kotoučová
pila není dostatečně přesná. I tak doporučuji
si desky před převzetím přeměřit a platit, až
když jste spokojeni.
2.2
Možnosti
povrchové úpravy:
Dýhou vytvoříme
iluzi exotického dřeva, dýha je nádherná, pracná,
ale i drahá. Řada lidí, kteří staví reprobedny,
mnohdy dýhují, až když mají box sestavený (i to byl
můj případ). Po konzultaci s mnoha truhláři a hlavně
dýhaři, není tento postup správný. Dýha se běžně
lisuje pod vysokým tlakem, který dřevovláknitou desku
nerozdrtí, ale pro hotový reprobox může být smrtelný.
Pokud se rozhodneme pro dýhu, je třeba desky nařezat na
větší rozměr, a nechat je seříznout až po odýhování
na čisté míry. Pokud plánujeme nějaké zkosení, je
dobré přilepit k desce tzv. nákližek (hranu z masivu)
ze dřeva finální dýhy. Ten se pak zkosí svrchní frézkou.
2.3
Možnosti
spojování desek:
Jednotlivé desky
pro konstrukci reproduktorové skříně je třeba vzájemně
spojit. Volba spoje je závislá zase od zručnosti a možností
vybavení.
-
Spoj
"natupo" - běžný a snadno
proveditelný. Může být časově nestálý,
což se může projevit rozlézáním spár. Může
to být patrné i při odýhovaném povrchu.
Materiály spojujeme dřevěnými kolíčky. Při
sesazování beden, musíme být velmi přesní.
Největší oříšek je kolmé vrtání, aby
kolíčky do sebe zapadaly. Výkres od firmy
Visaton je připraven pro kolmá kolíkovaná
spojení.
-
Spoj
"na pokos" - elegantní, ale velmi
pracné řešení. Případné chyby lze
snadno upravit jen u surového materiálu.
Chyby se špatně opravují u odýhované nebo
laminované desky. Desky se spojují dřevěnými
lamelami. Kromě vrtačky se neobejdeme i bez
lamelovačky.
Nařezané desky
je třeba párovat, neboť nemusí být úplně přesně uříznuté.
Sestavíme si dvě samostatné sady pro každou bednu zvlášť
a už je nemícháme. Všechny desky naměříme, orýsujeme
a navrtáme otvory pro kolíčky. Kolíky zapouštíme do
hloubky 12 / 25 mm při tloušťce materiálu 18mm. V případě
kolíkování čelního panelu zapustíme kolík 30mm do
bočnice, aby zasahoval jen 5mm do čelního panelu. Je to
důležité kvůli zkosení stran na čelním panelu, aby
kolíčky nevylezly na povrch! Kolíčky zásadně
vlisujeme pomocí truhlářské svěrky. Při zatloukání
kladivem by mohla MDF deska prasknout. Stavbu zahájíme
kolíkováním a lepením vnitřní přepážky. Vnitřní
přepážku také spojíme s vrchní deskou skříně. Po
zaschnutí lepidla (cca 24h) spojíme přepážku s bočnicí,
osadíme dno skříně, vnitřní výztuž a uzavřeme
druhou bočnicí. Vše pořádně stáhneme truhlářskými
svěrkami. Po zaschnutí pak pokračujeme čelním
panelem. Paralelní díly vždy odměřujeme společně,
aby kolíčky seděly bez problémů do vyvrtaných otvorů.
Předpřipravíme rovněž otvory pro předozadní výztuž.
Na zadní panel přišroubujeme výhybku, jen tak na zkoušku.
Výhybka bude umístěná v prostoru pod basovým
reproduktorem. Je také užitečné, označit si, která
strana je čelní panel a jeho orientaci (na výšku). Před
uzavřením bedny, vytmelíme spoje tmelem na parkety, aby
byla jistota, že je bedna dokonale uzavřená. Úplně
nakonec bednu uzavřeme zadním panelem a stáhneme. Po úplném
vytvrdnutí lepidla, bednu zbrousíme, čímž srovnáme
nepřesnosti, ke kterým během výroby došlo. Případné
škvíry nebo spáry opravíme tmelem, který lze zhotovit
z lepidla a dřevěných pilin. Nakonec celou bednu otřeme
vlhkým hadříkem, abychom ji zbavili pilin i z pórů.
Hotové bedny postavíme do místnosti, kde budou jednou
hrát a necháme materiál pracovat, alespoň dva týdny.
2.4
Základní
postup:
-
Sesadit
vnitřní přepážku a spojit ji kolíčky s
vrchním dílem skříně.
-
Přepážku
s vrchním dílem přikolíkovat k bočnici,
nainstalovat levo-pravou výztuž, připojit
dno a spojit s druhou bočnicí.
-
Tmelem
zapravit škvíry mezi přepážkou a stěnami
skříně.
-
Do čelní
stěny osadíme a zalepíme kolíčky. Snažíme
se je srovnat, aby byly kolmé. Pak sesadíme
čelní desku s korpusem skříně a stáhneme
svěrkami.
-
Tmelem
zapravit případné škvíry z vnitřku
bedny.
-
Nakonec
sesadit zadní část bedny a vše pevně stáhnout
svěrkami.
-
Hotové
bedny zbrousíme nejlépe ručně, ale může
nám pomoci i ruční bruska. Snažíme se
srovnat hrany se stěnami tak, aby byly co
nejméně patrné přechody.
-
Nakonec
bednu necháme týden až dva týdny stát,
aby si materiál sedl.
|
3.1
Dýhování: Dýha
je tenký plátek dřeva, kterým vytkneme dřevotřísce
šmrnc. Můžeme tak nabudit iluzi i exotických dřevin,
jejichž cena by v masivu mohla být exotická. Můžeme
si tedy vybrat dřevinu, ale řez, jakým byla seříznuta
(rovnoletá nebo fládr)
|
|
|
javor
- fládr |
dub
- fládr |
dub
- rovnoletý |
Šíře dýhy
28cm vcelku lze koupit pouze v provedení fládr a
jen pro některé dřeviny. Dýha rovnoletá se většinou
skládá a sesazuje z více kusů. Mnoho prodejen
však dýhu nesesadí a je třeba ji odvést k dýhaři.
Spousta prodejců prodává dýhu po balíčcích,
kde je různé, ale přesto velké množství dýhových
plátků, zakoupit samostatné plátky není až
tak snadné. Dýha se prodává v různých tloušťkách
od 0,6mm až po 2,5mm. Pro konstrukci reprobeden
se hodí tloušťka spíše 0,9mm. Ale i 0,6mm je
dobrým kompromisem, pokud se podaří koupit dýhu
v celku bez sesazování. Širší rozměry v tloušťce
0,9mm jsou hůře dostupné. Velmi flexibilní nabídku
různých dřevin, rozměrů i se sesazením nabízí
firma Jafholz.
Pro ni není problém prodat i malé množství.
Mají téměř vše, ale jejich ceny jsou dvakrát
vyšší než běžné. Dýhu jsem koupil nakonec
u firmy Torapo,
kde mi vyšli vstříc a prodali mi menší množství,
vřele doporučuji.
3.2
Lepení dýhy: Lepení
dýhy je asi největším oříškem, který mne při
stavbě reprobeden potkal. Pokud deska není odýhovaná
profesionálem a pokud dýhujeme již hotové
bedny, nabízí se nám dva možné postupy. Každý
má svá pro a proti. |
|
Výhody
|
Nevýhody
|
Mokrý postup
|
Snazší a rovnoměrnější
nanesení lepidla
Netlačí nás tolik čas
|
Možnost prosáknutí lepidla
skrz dýhu. (proložit igelitem!)
Mohou být potíže s mořením,
aby se dýha neodlepila
Nutné kvalitní stažení,
aby dýha bez problémů přilnula (nevlnila
se)
komplikované
při lepení zejména vršků reprobeden
Dýha opět zvlhne a kroutí
se
|
Suchý postup
|
Asi není třeba svírat svěrkami.
Při lepení je nejdůležitější prvotní
tlak, který se provede gumovým válečkem.
Lepidlo je vodostálé,
bezproblémové moření dýhy.
|
Lepidlo dělá chuchvalce a části
dýhy nemusí být přilepené. Je třeba
lepidlo nanášet hodně rovnoměrně.
Spoj je pružný a nemusí
dokonale držet
|
|
Nejprve je
třeba si dýhu připravit:
-
Nepoužívat
brusku, brousit ručně, aby byla zachována
rovina desky. Použít smirek se zrnitostí
80
-
Dýha musí
být kvalitní, rovná bez prořídnutí. Dýhu
je třeba nějaký čas skladovat spolu s MDF
deskou, aby se vyrovnala teplota a vlhkost
obou povrchů. Dýha by měla být o 5cm větší
než dýhovaná stěna.
-
Pokud
budeme dýhu řezat, je třeba ji sevřít
mezi dvě MDF desky a řezat ji s nimi. Ale
celkem snadno lze dýhu stříhat nůžkami na
papír (tloušťka dýhy 0.6mm)
-
Olepíme
sousední stěny papírovou páskou, těsně
podél horního okraje. Ochráníme tak stěny,
později i dýhu od zbytků lepidla.
3.3
Postup
lepení dýhy:
Suchý
- Chemoprenem a nažehlením žehličkou. Výhoda
této metody spočívá v tom, že dýha
nenatahuje žádnou vlhkost z lepidla:
-
Nanést
lepidlo Chemopren na desku a rozetřít rovnoměrně
štětcem.
-
Po 20
minutách zavadnutí přiložíme dýhu a válečkem
ji přitlačíme k desce.
-
Nastavíme
žehličku na maximální teplotu a dýhu zažehlíme.
-
Pokud se
dýha trochu spálí, nevadí to, dá se to
později obrousit.
-
Chemopren
lepí na počáteční tlak, není třeba svírat
svěrkami
Mokrý
- disperzním lepidlem Dispercol nebo Soudal a stažením
svěrkami:
-
Lepidlo
naneseme ve spirálách s odstupem 3cm a rozetřeme
do rovnoměrné vrstvy štětcem.
-
Čekáme
na vhodný okamžik, aby se lepidlo odvětralo.
Dýha nesmí z lepidla vytáhnout veškerou
vlhkost, pak by se mohla kroutit a
praskat.
-
Správný
okamžik poznáme podle toho, že lepidlo je
po obvodu zaschlé 2mm, trvá to cca 10 až 20
minut.
-
Na stěnu
položíme dýhu a válečkem na fotografie ji
přitlačujeme od středu ke krajům. Je třeba
postupovat svižně.
-
Na dýhu
položíme igelit a desku MDF a celé to stáhneme
svěrkami.
-
Doba sevření
je mezi 1 až 2 hodinami. Rozhodně nesmíme
tuto dobu překročit, aby vlhkost lepidla,
mohla z dýhy vyvětrat. Dýhu ořízneme ještě
během sevření svěrkami a to cca 1mm od
kraje.
3.4
Postřehy
z práce s dýhou:
-
Po
aplikaci disperzního lepidla se dýha se
velmi vlní, že nepomáhá ani váleček na
její srovnání.
-
Dýha je
zvlnění i po sundání přítlačné desky a
díky vysychání se časem vyrovná.
-
Řezání
dýhy je velmi komplikované a doporučuji ji
seřezávat postupně nůžkami a lámacím nožem.
Nůž může odskočit po létech dřeviny,
kterou řežeme. Je třeba si to hlídat. Následné
opravy dýhy nejsou snadné.
-
Na čistý
rozměr ji pak zabrousíme smirkem, a to tak,
že brousíme celou plochu i s dýhou. Plocha
je však chráněná papírovou lepicí páskou.
Pozor, dýha se ráda štípe a může se
vylomit i kus, který zasahuje do odýhované
plochy. Je dobré, pokud někde lepidlo nepřilnulo,
tak kus dýhy znovu přilepit a až posléze dýhu
brousit.
-
Nejlépe
uděláme, když přilepíme kus dýhy, po
zaschnutí jej ořízneme a zabrousíme. Pak
pokračujeme s dalšími plátky dýhy.
-
Snad všechna
disperzní lepidla drží dýhu pevně, ale liší
se zejména obsahem vody či jiných látek,
na které dýha reaguje. Dispercoll dle mých
zkušeností není příliš vhodný, dýha
natahuje přílišnou vlhkost a vlní se. S
lepidlem Soudal lze dosáhnout daleko lepších
výsledků. Lepidlo je podstatně hustší, že
se velmi ztěžka roztírá štětcem, ale dýha
se příliš nekroutí.
-
Pokud je
dýha mírně zvlněná, lze to srovnat žehličkou,
ale je třeba opatrně prohřát celou plochu,
jinak dýha může popraskat. Žehličku
nastavujeme na maximální teplotu.
-
Dodatečné
dýhování úzkých hran provedeme lepidlem
chemopren.
|
4.1 Frézování
a broušení
Frézování
je opět takovým malým oříškem, ale svým způsobem
hlavně bonbónkem na dortu. Až nyní bedny dostávají
finální podobu a už nám něco připomínají.
Doposud to byly jen uzavřené bedny. Bez horní
frézky se v žádném případě neobejdeme, a
pokud si ji nemáme kde půjčit, nezbývá než
si koupit. Na trhu jich je spousta v cenovém rozpětí
1500Kč až po 10000Kč. Pro naši práci postačí
i nejlevnější model. Dobrým kompromisem mezi
cenou a kvalitou je frézka značky Extol, která
má jemné nastavení hloubky frézování a otáček,
ale i velmi jemné schůdky pro postupné frézování.
Těmi například nedisponuje frézka značky
Einhell. Pro vykružování otvorů pro
reproduktory si musíme postavit speciální přípravek.
Kružítko, které je někdy součástí dodávky
s frézkou nelze použít, neboť s ním nelze
vykružovat malé poloměry. Přípravek není složitý
a princip je patrný z následcích fotografií:
Před nasazení přípravku,
je třeba na frézku našroubovat středící kolečko (je
součástí dodávky s frézkou), které nám zajistí, že
přípravek bude pevně držet na frézce. Do obráběného
předmětu vyvrtáme středový otvor (2.5mm), kam přípravek
zapíchneme. Otvory vždy frézujeme po směru hodinových
ručiček. Naopak hrany skříně vždy srážíme proti
směru hodinových ručiček. Pokud bychom tento postup
nedodržely, mohla by se fréza zakousnout a sama rozjet
po obráběné bedně! Rychlost otáček pro náš případ
postačí mezi 3 až 4 stupni na regulátoru. Pokud frézujeme
v místnosti, tak vždy s vysavačem! Díry frézovat
postupně - nejprve s asi o 1 až 2mm menším poloměrem,
teprve pak frézovat načisto, aby měly kam odcházet
piliny při frézování a výsledek byl bez vytrhaných
vláken. Důležité je i použití ostré frézy a správných
otáček. Posunem frézky po desce se pravděpodobně dýha
jemně poškrábá. (pozor na provedení vykružovacího přípravku,
doporučuji polepit podložkou od počítačové myši).
Pro finální broušení
použijeme co nejjemnější smirkový papír (145). Dýhu
vždy brousíme po směru let. Pokud je dýha tenká, je třeba
brousit velmi opatrně, abychom se neprobrousili skrz.
5.1 Moření a
lakování
Při volbě vhodné
barvy a laku raději upouštíme od vodou ředitelných
lazur. Nezbývá tedy než povrch namořit mořidlem
(lihovým) a pak použít syntetický lak, třeba na
parkety. Moření je poměrně komplikované, zvláště při
použití lihového mořidla. Existují i vodou ředitelná
mořidla, která déle schnou, avšak nezanechávají
mapy. S ohledem na použitou technologii dýhování jsem
raději zvolil lihové mořidlo. Nanáší se molitanem a
zpravidla tak, aby stačila jedna vrstva. Mořidlo
nefunguje jako barva, kde se vrstvy doplňují. Mořidlo
lze ředit lihem, a tak trochu změnit odstín. Vždy začínáme
plochami, které budou nejvíc vidět. Pozor, běžná
houbička na mytí nádobí se mořidlem rozleptá a pak
se drolí. Není to sice na závadu, ale nepříjemně se
s tím pracuje. Vybíráme proto spíše nějaký jiný,
vhodnější molitan, který je spíš vyšší než širší.
Mořidlo jsem lehce rozředil s lihem v poměru 2.5 : 1. Vůbec
nevadí, když se na plochu nanese více mořidla. Je třeba,
aby se rovnoměrně rozetřelo a dobře se vsáklo. Dva nátěry
jsou tak akorát.
Nakonec jsme
bedny nalakoval bezbarvým syntetickým lakem na
parkety a to ve třech vrstvách. Mezi nimi jsem
bednu vždy jemně přebrousil smirkem.
|
6.1 Výhybka s úpravou
"bi-wiring":
Zapojení bi-wiring má
oproti standardnímu zapojení jednu výhodu. Nemalá část
výkonu pro basový reproduktor vede samostatnými vodiči,
čímž se dostane dostatek proudu i pro středový a výškový
měnič. Bi-wiring lze provést pro jakoukoliv reprobednu,
kde je možné rozdělit výhybku na basovou část, středy
a výšky
|
|
standardní
zapojení |
zapojení
bi-wiring |
Stavebnice však obsahovala terminály
pro standardní propojení, a tak vhodné terminály jsem
zakoupil u firmy Dexon.
|
Schéma zapojení výhybky
|
|
|
Názorné připojení výhybky v reprobedně
|
Úprava výhybky pro
zapojení bi-wiring
|
|
6.2 Osazení reprobeden
komponenty
Tak nyní přichází ke
slovu stavebnice Visaton (konečně). Nejprve uložíme
tlumící materiál (1 balíček ze 4) do
hlavního boxu a přišroubujeme výhybku.
Výhybka sedí na tlumícím materiálu. Dále pak
přišroubujeme bassreflexový nátrubek, přičemž
koleno na obou stranách omotáme teflonovou
páskou a nátrubky silou zatlačíme. Spojení je
pevné a hlavně rozebíratelné. Přišroubujeme
zadní terminál, který je již opatřen přívodními
vodiči (4x2.5mm2), zakončenými fastony. Jeden
balíček tlumícího materiálu je třeba nacpat
i do prostoru pro středový a výškový
reproduktor. Před tím však protáhneme přívodní
vodiče pro reproduktory (4x1. 5mm2). Vodiče k
reproduktorům přiletujeme, zatímco na straně
výhybky budou opět fastony. Toto řešení jsem
zvolil proto, aby byla reproduktorová skříň
snadno opravitelná. Vše zakončíme připojením
a usazení basového reproduktoru. Pokud jsme byli
pečliví, bude hrát reprobedna na první pokus.
|
7.
Závěr:
Reprobedny můžeme
hodnotit ze dvou hledisek. Hlavním kritériem je
samozřejmě zvuk. Nesmíme však opominout i samotné
provedení, které napoví o naší preciznosti. Pokud se ještě někdy
do něčeho podobného pustil, nebudu dýhovat
disperzním lepidlem, ale Chemoprenem. Disperzní
lepidlo je vlhké a dýha se nepříjemně vlní a výsledek
není ideální. Navíc disperzní lepidlo se
nerovnoměrně vsakuje do dýhy. To má za následek
flekatý vzhled po namoření. Určitě bych již
nekupoval tenkou dýhu 0.6mm, ale volil bych minimálně
0.9mm. Lépe se to brousí a lepidlo tolik neprosákne. I
přesto se bedny povedly, i když je skříň výrazně
tmavší, než bylo původně zamýšleno. Stejně
tak i drobné nedostatky s dýhováním, mohou být
patrné jen oku odborníka. Tolik ke vzhledu a nyní
jak bedny hrají. Hodnocení je subjektivní, hlavně
nemám s čím pořádně srovnat, tak kvalitní
bedny jsem nikdy neměl. Bedny mají výborný
prostorový vjem, vyzařují v širokém úhlu, že
posluchač ani nemusí sedět ve vrcholu rovnoramenného
trojúhelníku. Mají hezky prokreslené středy a výšky,
posluchač ocení jemné detaily, které možná ani
před tím neslyšel. Přednes nízkých tónů není
až tak výrazný. U dobrých nahrávek, jako Pink
Floyd jsou hluboké tóny výborně přednesené,
ale u rokovějších kapel je to slabší (Kabát).
Bedny hrají pěkně a jejich přednes neruší, mají
vyrovnanou frekvenční charakteristiku, za to
jejich citlivost je trochu slabší, takže k buzení
je třeba silnější zesilovač, s výkonem alespoň
100W. 8.
Fotogalerie:
|
|
|
přípravek na frézování
otvorů |
přípravek
na frézování otvorů |
horní frézka s přípravkem |
|
|
|
horní frézka s přípravkem
|
horní frézka s přípravkem
|
kolíkování přepážky
|
|
|
|
nařezané desky MDF |
sestavování MDF desek |
sestavování MDF desek |
|
|
|
sestavování MDF desek |
sestavování MDF desek |
stažení bedny svěrkami |
|
|
|
stažení bedny svěrkami |
sestavování MDF desek |
sestavování MDF desek |
|
|
|
sestavování MDF desek |
kolíkování bedny |
kolíkování bedny |
|
|
|
kolíkování bedny |
polohotové korpusy beden |
test usazení výhybky |
|
|
|
test usazení výhybky |
uzavírání bedny |
uzavírání bedny |
|
|
|
frézování otvorů |
frézování otvorů |
frézování otvorů |
|
|
|
frézování otvorů |
vyfrézovaná bedna |
vyfrézovaná bedna |
|
|
|
vyfrézovaná bedna |
dýhování hran |
surové bedny |
|
|
|
surové bedny |
surové bedny |
surové bedny |
|
|
|
surové bedny |
moření |
namořená bedna |
|
|
|
odhmotňovací nožky |
otvory pro nožky |
stavebnice Visaton |
|
|
|
středový a výškový box |
terminál s přívody |
terminál |
|
|
|
příprava pleteného kabelu |
hotový kabel |
úprava výhybky |
|
|
|
usazení výhybky |
hotová bedna |
hotová bedna |
|
|
|
hotová bedna |
hotová bedna |
hotová bedna |
|
|
|
hotová bedna |
hotová bedna |
hotová bedna |
|
|
|
hotová bedna |
hotová bedna |
hotová bedna |
|
|
|
hotová bedna |
hotová bedna |
hotová bedna |
|
|
|
hotová bedna |
hotová bedna |
hotová bedna |
|
|
|
hotová bedna |
hotová bedna |
hotová bedna |
|
|
|
hotová bedna |
hotová bedna |
hotová bedna |
|
|
|
hotová bedna |
hotová bedna |
hotová bedna |
|
|
|